مخترعین جهان

دوستداران علم

پروفسور مجید سمیعی

 

زندگینامه ی پروفسور مجید سمیعی biography professor majid samiee


 

پروفسور مجید سمیعی در یک خانواده گیلانی در سال 1316هـ.ش در تهران متولد شد.majid samiee


 

وی پس از اتمام دوران متوسطه در کشور در سال 1335برای ادامه تحصیل به آلمان رفت. در رشته بیولوژی وپزشکی در دانشگاه ماینتس مشغول وپس ازآن دوره، دوره ی تخصصی جراحی مغز و اعصاب را زیر نظر پروفسور کورت شورمن شروع و در سال 1349 در سن 33سالگی به اخذ درجه ی تخصص در این رشته نایل آمد اودر سال 1351به درجه پروفسوری جراحی مغز واعصاب نایل شد. واز آن جا که جراحی مغز به دلیل فوق العاده پیچیده بودن آن وارتباط با اعصاب حسی و حرکتی در سایر اندام ها به خصوص صورت تاثیرداشت و انجام عمل جراحی نیز با عوارضی همراه بوده همین عامل موجب شد تا او برای رفع این نقیصه و کاهش آلام ورنج همنوعانش دست به مطالعات گسترده ای در خصوص ساختار پیچیده مغز بزند تا بلکه روشی بیابد تا هم عوارض عمل جراحی پس از مغز کاهش یابد و هم این که انسان ها به زندگی توام با سلامت باز گردند.د ر پی سلسله مطالعات و تحقیقات علمی ، نخستین جراحی میکروسکوپی مغز را در سال 1356در دنیا ابداع و به سرانجام رساند. وی اولین پزشکی بود که توانست عمل جراحی قاعده جمجمه را در دنیا ابداع کند ، که مورد توجه جراحان تراز اول دنیا قرار گرفت. هر ساله جراحان مغز دنیا در قالب کنگره علمی ، جراحی قاعده جمجمه مغز از طریق ویدئو پروژکشن شاهد آخرین دستاوردهای علمی جراحی پروفسورهستند و با استفاده از دوربین های مدار بسته به صورت مستقیم عمل جراحی وی را مشاهده و تکنیک های جدید جراحی مغز را می بینند در سال 1367کرسی جراحی مغز واعصاب هانوفر آلمان را پذیرفت وهمزمان با عنوان ریاست فدراسیون جهانی انجمن های قاعده جمجمه برگزیده شد در این سال صدراعظم آلمان به پاس خدمات وی در جراحی مغز واعصاب نشان درجه یک دولت آلمان را به وی اعطا نمود.به پیشنهاد او در شهر هانوفر آلمان بیمارستان تخصصی جراحی مغز ساخته شد که شبیه مغز انسان می باشد.و همینک محل کار اوست که در انسیتوی بین المللی دانش نورولوژی یا INI است. عالی‌ترین نشان افتخاری دولت چین نیز به پاس ? خدمت در اعتلای دانش جراحی مغز و اعصاب در هفتم مهر 1386 توسط " زنگ پی یان " معاون نخست‌وزیر چین به‌وی اعطا شد.سال گذشته طی یک عمل جراحی میکروسکوپی توسط پروفسور سمیعی در بیمارستان میلاد تهران بر روی مغز زن 40 ساله ای که تومورهای مغزی بر روی بینایی و شنوایی او اثرخطرناکی در پی داشت پروفسور موفق به عمل تومورهای مغز او شد این عمل یکی از پیچیده ترین عملیات جراحی مغز بود که توسط پروفسور و تیم جراح با موفقیت پایان یافت.در حین عمل تصاویر عمل جراحی از اتاق عمل از طریق دوربینها با وئدیو پروژکشن در سالنی در معرض دید دانشجویان وجراحان مغز و اعصاب قرار گرفت .بعد از اتمام عمل در گزارشی کوتاه که توسط یکی از خبرنگاران تهیه شده بود از پروفسور درباره ی عمل جراحی سوال شد که ایشان عمل را موفقیت آمیز اعلام کرد.سپس خبرنگار از فرزند او که همراه او بود و گویا او نیز حرفه ی پدر را می آموزد پرسید که بزرگترین درسی که از بابا آموختی چیست؟او گفت:برای اشتباه کردن یک بار هم زیاده ،هیچ اشتباهی را دوبار مرتکب نشوم.(بدین مضمون) پروفسور سمیعی 13 کتاب و بیش از 200مقاله علمی منتشر کرده که مهم ترین مرجع برای جراحان مغز واعصاب دنیاست او سابقه 8 هزار جراحی را فقط در ناحیه قاعده جمجمه به عنوان حساس‌ترین ناحیه جراحی مغز و اعصاب در کارنامه خود دارد .ایشان در آبانماه 1385به عنوان چهره ی ماندگار معرفی شد .brain pharmacy


 

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

خوش اخلاق باشید

آیا می دانستید یکی از راه های موفقیت خوش اخلاقیه؟

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

مشهور ترین نوابغ و دانشمندان ایرانی در جهان

 

امید کردستانی
مدیر بازرگانی، سهامدار و معاون ارشد کمپانی "گوگل" (Google)
http://www.persian-star.org/
حسین اسلامبلچی
رئیس بزرگترین شرکت مخابرات در امریکا یعنی شرکت پر آوازه "AT&T"
http://www.persian-star.org/
انوشه انصاری
موسس و مدیر کمپانی بزرگ "Telecom Technologies" امریکا و اولین زن فضانورد ایرانی
http://www.persian-star.org/
فریار شیرزاد
معاون وزارت بازرگانی امریکا، مشاور رئیس جمهور و عضو شورای ملی امنیت ایالات متحده(دوره گذشته)
http://www.persian-star.org/
جمشید دلشاد
شهردار شهر بورلی هیلز آمریکا
http://www.persian-star.org/
علی دیزایی
از فرماندهان ارشد پلیس لندن (مشاور حقوقی انجمن افسران پلیس لندن)
http://www.persian-star.org/
امیر مجیدی مهر
معاون ارشد بخش رسانه های دیجیتال شرکت "Microsoft" (فرد سمت چپ تصویر)
http://www.persian-star.org/
پروفسور Caro Lucas
پدر رباتیک ایران
http://www.persian-star.org/

مینو اخترزند
مدیر راه آهن کشور سوئد
http://www.persian-star.org/
پروفسور توفیق موسیوند
مخترع نخستین قلب مصنوعی داخل بدن انسان
http://www.persian-star.org/
ماریا خرسند
رئیس کمپانی بزرگ سونی اریکسون سوئد
http://www.persian-star.org/
پروفسور لطفی علی‌عسکرزاده
استاد بازنشسته دانشگاه برکلی، واضح منطق و نظریه فازی، کامپیوتر هوشمند و بنیانگذار نسل سوم کامپیوتر در جهان!
http://www.persian-star.org/
مهندس ایمان ده بزرگی
برنده جایزه جوان ترین مهندس IT دنیا و نفر دوم المپیاد جهانی طراحی وب کانادا
http://www.persian-star.org/
پروفسور بیژن داوری
معاون ارشد کمپانی "آی بی ام" (IBM) بزرگترین کمپانی سخت افزار در جهان
http://www.persian-star.org/
فرزاد ناظمی
مدیر فنی کمپانی "یاهو" (Yahoo)
http://www.persian-star.org/
پیر امیدیار
بنیانگذار تجارت الکترونیکی در جهان و صاحب و مدیر کمپانی عظیم "ای‌ بی" (e-bay)
http://www.persian-star.org/
سینا تمدن
معاون ارشد شرکت "اپل" (Apple)
http://www.persian-star.org/
پروفسور مجید سمیعی
جراح برجسته و متخصص بیماریهای مغز و اعصاب مقیم آلمان و رئیس افتخاری اتحادیه جهانی جراحان مغز و اعصاب
http://www.persian-star.org/
قاسم اسرار
عضو هیئت مدیره ایستگاه فضایی ناسا
http://www.persian-star.org/
آزاده تبازاده
دانشمند ایستگاه فضایی ناسا
http://www.persian-star.org/
کریستینا امان پور
مدیر شبکه خبری "سی ان ان" (CNN)
http://www.persian-star.org/
پروفسور علی جوان
دارنده جایزه جهانی آلبرت انیشتن و اولین مخترع لیزر گازی
http://www.persian-star.org/
دکتر فیروز نادری
مدیر پروژه های فضایی سیاره مریخ در ایستگاه فضایی ناسا
http://www.persian-star.org/
ولی نصر
مشاور رئیس جمهور آمریکا در سال 2009
http://www.persian-star.org/
پروفسور محمد جمشیدی
مدیر برنامه های داخلی ایستگاه فضایی ناسا
http://www.persian-star.org/

 


 

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

اختراعات جالب

 

11 اختراع جالب


ساعت رویایی:
ساعت هوشمند

کسانی که با خوابیدن مشکل دارند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا به خوب بروند، 10 دقیقه پس از بستن این ساعت به خواب می روند. این ساعت با سیگنال هائی که روی نبض ایجاد می کند، بدن را به خوابیدن تحریک می کند. همچنین اگر این ساعت را برای بیدار شدن تنظیم بکنید، با همین تکنیک در همان ساعت شما را سرحال و شاداب بیدار می کند.

بالش هوشمند:
بالش هوشمند

این بالش برای کسانی است که در هنگام خواب خروپف می کنند! اگر شما در هنگام خواب خروپوف کنید این بالش با تشخیص صدای خروپوف به صورت خودکار شروع به ویبره کرده و شما را به آرامی از خواب بیدار می کند. همچنین صدای خروپوف شما را ضبط می کند تا نتوانید منکر آن شوید!

چتر رنگارنگ:
چتر هوشمند رنگارنگ

این چتر می تواند امواج تلوزیونی را دریافت نموده و از طریق پروژکتوری که داخل آن قرار دارد ، تصاویر را در داخل چتر پخش کند. همچنین امکان ضبط 20 ساعت تصویر را دارد.

مینی یخچال:
یخچال USB

این یخچال کوچک برای خنک نگه داشتن نوشیدنی شما که همیشه در کنار کامپیوتر هستید بسیار مفید است.این یخچال به برق وصل نمی شود بلکه انرژی خود را از طریق اتصال به USB کامپیوتر شما به دست می آورد.

ماشین حساب خوشمزه:
ماشین حساب شکلاتی

آیا تا به حال هوس کرده اید که ماشین حساب یا موبایلتان را گاز بگیرید؟ اگر جواب شما مثبت است، این ماشین حساب خوشمزه برای شما ساخته شده است. این ماشین حساب که از جنس شکلات است، امکان انجام محاسبات ریاضی به مدت 20 ساعت را دارد، بعد می توانید آن را میل کنید. قیمت این ماشین حساب $8 است.

قلک هوشمند:
قلک هوشمند

روی این قلک یک صفحه نمایش وجود دارد که زندگی روزانه فردی را نشان می دهد که با پول هائی که شما داخل آن می اندازید زندگی می کند. هرچقدر شما پول بیشتری داخل قلک بریزید این فرد زندگی مرفه تری خواهد داشت و وسائل بیشتری به خانه خود اضافه خواهد کرد.

استخر مصنوعی:
استخر کوچک خانگی

اگر شما فقط یک استخر کوچک دارید و نمی توانید شناهای طولانی انجام دهید، این وسیله با ایجاد امواج مصنوعی باعث می شود بتوانید مسافت های بیشتری شنا بکنید. همچنین با تنظیم آن امکان ایجاد ماساژ آبی دستگاه فراهم می شود.

شارژر همه کاره:
شارژر چندکاره

اگر تعداد زیادی دستگاه های الکترونیکی از جمله موبایل و هدست و لپ تاپ دارید و در شارژ آنها و همراه بردن شارژر آنها مشکل دارید، این دستگاه همه شارژرهای شما را به یک شارژر تبدیل می کند و در زمان واحد همه دستگاه های شما را شارژ می کند.

ویدئو پروژکتور:
ویدئو پروژکتور

این وسیله که نسل جدید ویدئوپروژکتورهاست می تواند در فاصله 10سانتی متری پرده یا دیوار قرار بگیرد و تصاویر را روی پرده پخش کند. وضوح این دستگاه 5 برابر دستگاه های فعلی است و باعث راحتی کنفرانس دهنده برای قرارگرفتن در مقابل پرده می شود.

جاکلیدی مطمئن:
جاکلیدی هوشمند

دسته کلیدهای معمولی با سروصدای زیاد ناشی از برخورد کلید ها و امنیت پائین باعث اختراع این دسته کلید شدند. این دسته کلید، کلیدهای شما را داخل خود نگه می دارد و فقط با اثرانگشت شما، کلید مورد نظر بیرون می آید. در صورت به سرقت رفتن، دسته کلید با دادن سیگنال به موبایل شما، به شما اطلاع می دهد. سارق نیز نمی تواند از کلیدهای داخل آن استفاده نماید.

کیف لپ تاپ همه کاره:
کیف لپ تاپ همه کاره

این کیف لپ تاپ همه کاره که وزن و اندازه آن هم بسیار کم است ، علاوه بر یک کیف لپ تاپ ساده به راحتی به یک میز لپ تاپ و یک کیف مسافرتی هم تبدیل می شود. جنس آن از پلاستیک مخصوص بوده و وزن آن 1.5 کیلوگرم است.

[ برچسب:اختراعات جالب,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

۱۵موردی که هر کاربر کامپیوتر باید بداند!

۱۵موردی که هر کاربر کامپیوتر باید بداند!
اگر از کارکشتگان کار با کامپیوتر یا اینکه کاربری تازه کار و مبتدی هستید ، ۱۵ نکته ضروری وجود دارد که می بایست بدانید...

اگر از کارکشتگان کار با کامپیوتر یا اینکه کاربری تازه کار و مبتدی هستید ، ۱۵ نکته ضروری وجود دارد که می بایست بدانید.

۱- روی هر چیزی دبل کلیک نکنید. دبل کلیک کردن زمانی است که می خواهیم آیتمی در ویندوز باز کنیم .دبل کلیک برای مواردی مانند کلیک روی صفحات وب ، dialog box و بسیاری مواردی دیگر کاربردی ندارد و چه بسا در مواردی تبعاتی نیز در بردارد مانند فایل های زیپی که حاوی اطلاعات مهمی هستند و ممکن است که باز شوند یا اینکه باعث شود فرمی را دوبار ارسال کنیم اگر نیازی به در نظر گرفتن این مورد برای خود نمی بینید آن را برای کسی که مرتکب آن می شود بازگو کنید.


۲- از اسلش و بک اسلش در موارد مناسب استفاده کنید بیاییید به این مورد نگاهی بیندازیم: / این علامت اسلش است. و این شکل بک اسلش .بک اسلش عموماً در مسیرهای فایل ویندوز (C:Program FilesWhatever ) در حالی که اسلش ها برای آدرس های اینترنتی کاربرد دارد. (http://www.seemorgh.com/home.html)

3- پیغام های خطا را بدرستی ثبت کنید. زمانی که کامپیوتر شما crash(از کار افتادن) می شود ، سیستم سعی می کند چرایی این واقعه را به شما بفهماند اگر چه این امر را به صورت ردیف های از اعداد یا علامت هایی بیان می کند که ممکن است کاملا برای شما نامفهوم باشد تمامی متن پیغام خطا را یادداشت کنید (یا اینکه در صورت امکان از آن عگس بگیرید) تا بدینوسیله آن را در گوگل جستجو کنید یا اینکه آن را به یک متخصص نشان دهید. اگر کامپیوتر شما خطاها را نمایش نمی دهد به قسمت Action Center واقع در کنترل پنل بروید ومطمئن شوید که نمایش پیام های بایگانی شده ‘View archived messages’ یا بخش نمایش گزارش مشکلات ‘View problems to report’ فعال هستند یا نه.

۴- فایل های به ظاهر پاک شده را بازیابی کنید. هنگامی که یک فایل را از کامپیوتر یا کارت حافظه پاک می کنید ، آنرا واقعا از فضای دیسک خود حذف نکرده اید. در واقع اطلاعاتی را پاک کرده اید که به کامپیوتر شما می گوید که فایل در کدام بخش از فضای دیسک قرار داشته است. با این عمل شما به کامپیوتر اجازه می دهید که آن قسمت از فضای دیسک را برای قرار دادن اطلاعاتی جدید اختصاص دهد و اطلاعات جدید را جایگزین اطلاعاتی کند که به ظاهر پاک کرده اید. اگر تصادفا چیزی را پاک کردید، ابزارهای بازیابی مانند Recava می توانند به شما کمک کنند تا فایل ها را بازیابی کنید اما به شرطی که اطلاعات جدیدی روی آنها نوشته نشده باشد.

۵- قبل از آنکه از شر هارد دیسک خود راحت شوید اطلاعات آنرا به طور کامل پاک کنید. از آنجایی که کامپیوتر شما فورا تمامی فایل های حذف شده را نابود نمی کند از اینرو نمی توانید هارد دیسک خود را قبل از فروش یا تعویض، صرفا فرمت کنید، زیرا شخص دیگری می تواند این امکان را داشته باشد تا ازابزارهای بازیابی جهت بازیابی اطلاعات حساس و مهم شما استفاده کند. به همین جهت انواع متنوعی از ابزارها وجود دارند که اطلاعات را به طور کامل از درایوها پاک می کنند. یک نسخه از این دست نرم افزارها Darik’s Boot and Nuke است.

۶- تیک Box ها را قبل از نصب نرم افزار بردارید. بسیاری از نرم افزارهای مفید در فرآیند نصب خود الحاقات دیگری نیز دارند مانند تولبارهای جستجو و افزونه ها (Add Ons) . بعضی از آنها اصرار دارند که نشان دهند، بسیار مفید هستند و اینستالر(برتامه نصب کننده) نیز طوری تنظیم شده است که آنها را نصب کند مگر آنکه شما تیک، Box مربوط به آنرا بردارید. افزونه ها نیز از مواردی هستند که کامپیوتر شما به آنها نیاز دارند اما شما شاید دقیقا ندانید که این افزونه ها چه نوع اطلاعاتی را می توانند ارسال کنند. افزونه ها به همراه نرم افزارها ارایه می شوند ، آنها صرفا برای ناشران برنامه ها پولساز هستند نه اینکه قائدتا بتوانند مفید باشند. پس به دقت توجه کنید که قبل از نصب برنامه دقیقا چه چیزی را نصب می کنید و مراقب باشید که اینستالرها، موتور جستجوی شما را تغییر ندهند یا اینکه برنامه ناخواسته ای را نصب نکنند.

۷- مراقب ویروس هایی که در لا به لای اسناد آفیس مخفی هستند، باشید. کاربران قدیمی و کارکشته مایکروسافت آفیس می توانند از مزایای نهفته در طراحی ویژوال بیسیک در زمینه انجام خودکار مجموعه ای از وظایف پیچیده برنامه ها بهره بگیرند. با این حال رمز گذارهای بد اندیش می توانند از همین ابزارها برای طراحی ویروس ها استفاده کنند که ممکن است باعث شوند تا در کار شما یا همکارانتان اختلال ایجاد شود، آفیس به طور پیشفرض تمام ماکروها را غیر فعال می کند و هنگامی که سندی را که حاوی این ماکروهاست باز می کنید به شما اعلان و هشدار می دهد.(برای اطمینان از فعال بودن این تنظیم خاص به این آدرس بروید: (Word Options, Trust Center, Trust Center Settings, Macro Settings) بنابراین حتما سعی کنید که از این امر اطمینان حاصل کنید.

۸- مراقب برنامه های پاکسازی باشید. برنامه هایی که ادعا های مبهمی مبنی بر بهبود بخشیدن عملکرد کامپیوتر و پاکسازی کلاترها از کامپیوتر دارند، عموما مخرب هستند به جای آنکه مفید واقع شوند. جهت تر و تمیز کردن فضای سیستم، به سهولت می توان از Disk Cleanup بهره بگیرید. (جهت دسترسی به برنامه اینگونه عمل کنید (Start Menu, All programs, Accessories, System Tools)این ابزار در هر ویندوزی وجود دارد و به کامپیوتر شما آسیب نمی رساند.

۹- برنامه های قدیمی را حذف کنید. اگر به طور مداوم برنامه های جدید را از اینترنت دانلود و نصب می کنید. می بایست به این امر عادت کنید که هراز چند گاهی مجموعه خود را هرس کنید. برای این امر پنجره Programs and Features را در کنترل پنل باز کنید، در میان لیست حرکت کنید و آیتم هایی را که غیر کاربردی هستند و مدتی است که از انها استفاده نمی کنید را حذف کنید. شاید نیاز باشد که سری نیز به پوشه C:/Program Files بزنید و برنامه هایی که قابل استفاده نیستند را شکار کنید. انباشته های (برنامه ها) کمتر روی کامپیوتر موجب کاهش اشتباهات می شوند.

۱۰- اجاره ندهید که ریختن یک نوشیدنی لپتاپ شما را خراب کند. اگر هنگام ریختن مایعات روی لپتاپ خونسردی خود را حفظ کنید ممکن است مانع از نابود شدن اطلاعات و سوختن مادربرد شوید. به جای آنکه وحشت زده شوید، به سرعت اما با برنامه، ابتدا کابل برق را قطع کرده و سریعا باتری را جدا کنید. منتظر خاموش شدن توسط shut down نشوید، در قدم بعدی هر آنچه را که به کامپیوتر وصل است ازآن جدا کنید(کابل های شبکه، دستگاه های (USB و نیز هر آنچه که قابل جدا کردن است مانند درایو های نوری. لپتاپ را کج کرده و سعی کنید مایع ریخته شده روی آنرا خارج کنید. اما مراقب باشید که لپتاپ را به سمتی خم نکنید که باعث شود مایع به عمق ببیشتری نفوذ کند. اگر مایع را روی سطح لپتاپ دیدید با دستمال کاغذی آنرا تمیز کنید. در این لحظه اگر می توانید کامپیوتر را دیس اسمبل کرده و با لوازم الکتریکی تمیز کننده آنرا پاک کنید، با این حال مجبور هستید که آنرا نزد یک متخصص ببرید

۱۱- حساسیت UAC را کم کنید. هر دو ویندوز ۷ و ویستا دارای یک عملکرد امنیتی هستند که User Account Control یا همان کنترل حساب کاربرنامیده می شود. در صورت عمل، باعث می شود که صفحه نمایش تاریک شده و یک کادر محاوره ای یا dialog box ظاهر شود. هر زمان که برنامه ای را نصب می کنید یا اینکه تنظیمات سیستم را تغییر می دهید با این کادر روبرو می شوید.اگرچه این تنظیم می تواند در به دام انداختن برنامه های مضری که سعی دارند چیزهایی را بدون اطلاع شما نصب یا تغییر دهند، موثر باشد، اما UAC می تواند بسیار آزار دهنده نیز باشد. اگر از ویندوز ویستا استفاده می کنید به TweakUAC رفته و سطح آنرا کاهش دهید بدون اینکه آنرا غیر فعال کنید. اگر کاربر ویندوز ۷ هستید، تنظیمات پیشفرض خود ویندوز چندان بدک نیستند! اما توصیه می کنیم که به پنل Accounts control panel رفته و روی User Account Control settings, کلیک کنید و سومین گزینه را برگزینید.

۱۲- روی حالت Admin با کامپیوتر کارنکنید. بسیاری از کاربران کامپیوتر، مخصوصا کاربران ویندوز XP عادت دارند که کارهای روزمره خوذ را در حالت PC’s administrator account انجام دهند، انجام این امر شما را از مشکلات آزار دهنده ورود و خروج و هنگام تغییر یا نصب برنامه نجات می دهد. اما همپنین باعث می شود تا سیستم شما در برابر ویروس ها و کرم های اینترنتی بسیار آسیب پذیر باشد. پس سعی کنید این کار را نکنید.

۱۳- کنترل پنل را درحالت Icon View قرار دهید. اگر از گزینه های مختلف چیدمان دچار سر در گمی شده اید، نمایش دسته بندی های (Control Panel’s Categories view) کنترل پنل می تواند بسیار مفید واقع شود. انتخابی صحیح می تواند دشوار باشد ( مخصوصا اگر به دنبال اطلاعات یا موردی خاص بر حسب نام و مربوط به چیدمان کنترل باشد، هستید). روی حالت Classic view در سمت چپ (ویستا) یا بخش Large Icons، منویی کشویی که در سمت بالا و راست (ویندوز ۷) قرار دارد کلیک کنید، تا به تمامی اجزای کنترل پنل دسترسی پیدا کنید.

۱۴- system tray را پاک سازی و تمیز کنید. برنامه ها اغلب در System Tray نیز قرار می گیرند( سطری از آیکون ها واقع در سمت راست Taskbar ) و آنجا باقی می مانند بدون آنکه شما متوجه این امر باشید. گهگاه زمانی را برای تر و تمیز کردن این قسمت از ویندوز اختصاص دهید. Notification Area Icons را از کنترل پنل باز کنید. کادری که عبارت Always show all icons and notifications on the taskbar را دارد، تیک بزنید تا نهایت شلوغی و بی نظمی را در System tray ببینید. سپس روی هر گزینه راست کلیک کرده و انهایی را که نیاز ندارید، ببندید. رم کامپیوتر از شما بسیار سپاس گذار خواهد شد!

۱۵- تنظیمات برق را مدیریت کنید. اگر از لپتاپ استفاده می کنید، حتما می خواهید بدانید چگونه می توان تنظیمات برق را به شکلی تغییر داد که کامپیوتر شما شارژ باتری را هنگامی که به آن نیاز دارید به هدر ندهد. زمانی که نیازبه سرعت عمل دارید، آهسته و کند نباشید و در زمان نامناسب و هنگامی که کامپیوتر روشن است پای آن چرت نزنید و نخوابید. از کنترل پنل به قسمت تنظیمات برق (Power Options) بروید و از تنظیمات پیشرفته ای که دارد برای حالت های مختلف یکی را انتخاب کنید مانند حالتی که به برق اتصال دارید (Plugged) و یا اینکه در حالت حرکت (mobile) و یا از باتری استفاده می کنید. جهت دسترسی به تنظیمات پیشرفته روی Change plan settings کلیک کرده و Change advanced settings را بزنید و در آنجا به اختیارات بیشتری در مورد Wi fi، کارت های گرافیک و بسیاری دیگر دسترسی پیدا خواهید کرد.

[ برچسب:دانستنی های کامپیوتر,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

پیشرفت علمی در ژاپن

3مورد بسیار جالب از پیشرفت علم در ژاپن! (+عکس)

3مورد بسیار جالب از پیشرفت علم در ژاپن! (+عکس)
بدون شرح!

اگر دقت کرده باشید یکی از مشکلات هدفون‌ها پیچیدن سیم آنها به هم می‌باشد که همیشه قبل از استفاده زمانی را برای باز کردن سیم‌ها اختصاص می‌دهیم. در این ایده جالب که سیم‌های این هدفون به صورت زیپ طراحی شده‌اند، دیگر این مشکل ایجاد نخواهد شد. دکمه هولد و ولوم این هدفون هم بر روی دسته این زیپ قرار داده شده است.
 

 

این سیستم جدید چراغ راهنمایی در ژاپن است. به این صورت که رنگها دقیقا همین رنگهای رایج (سبز و قرمز و نارنجی است) و هنگامی که حسگرها متوجه حضور عابر پیاده در پشت چراغ شوند، چراغ قرمز عمل کرده و عبور عابرین را ممکن می‌سازد.
 
 
 
خبری که منتشر شده غیر قابل باور به نظر می‌رسد. اما دانشمندان "دپارتمان علوم شناختی مرکز تحقیقات علوم اعصاب ATR ژاپن" موفق شده اند نخستین تصاویر را از مغز انسان استخراج کنند.
روش کار بسیار جالب بوده است ابتدا 400 تصویر سیاه و سفید مختلف در سایز 10 پیکسل در 10 پیکسل به بیننده نشان داده شده است. هر تصویر به مدت 12 ثانیه مقابل چشم بیننده قرار داشته است و در این مدت دستگاه fMRI تغییرات فعالیتی کورتکس مغز را تحت نظر می‌گرفته است. یک کامپیوتر مرکزی اطلاعات را دریافت می‌کرده و با یک نرم افزار ویژه که توسط این دپارتمان تولید شده یاد میگرفته که چگونه تغییرات فعالیتی مغز را با تصاویر نشان داده شده مرتبط کند.
 
 
نتیجه فرایند این شده که وقتی حروف neuron به معنای عصب به ترتیب به فرد آزمایش شونده نشان داده شده است کامپیوتر مرکزی توانسته از روی فعالیت الکتریکی مغز کلمه neuron را استخراج کند. که تصویر آن را در بالا می‌بینید. این می تواند آغازی باشد برای اینکه در آینده بتوانید شب‌ها رویاهایتان را روی یک DVD ضبط کنید. و یک گام علمی مهم در علوم شناختی محسوب می شود.

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

مزایای داشتن مدرک ثبت اختراع

داشتن مدرک ثبت اختراع مزایای ویژه ای برای مخترع ایجاد می کند که در این زمینه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

.       امکان عضویت در نخبگان ملی و استفاده از تسهیلات اعطایی آن

2.       تسهیلات اعطایی برای خدمت سربازی (کسری، گزراندن آن در مراکز تحقیقاتی و در نزدیکی سکونت، امکان انجام یک پروژه پژوهشی به جای خدمت عادی سربازی برای دریافت کارت پایان خدمت حتی در حین تحصیل، و...)

3.       معافیت از طرح برای گروه های پزشکی بنا به تأیید وزارت بهداشت

4.       قرار گرفتن جزو دانشجویان استعدادهای درخشان و استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای آن

5.       تسهیل در پذیرش  برای ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور

6.       امکان شرکت جشنواره ها، مسابقات وسمینارهای بین المللی و اخذ مدال های بین المللی

7.       ایجاد اولویت استخدام در مراکز دولتی و خصوصی

8.       . . .

[ برچسب:ثبت اختراع,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

سخنان بزرگان

اگر پرسند کیستی باید هنرهای خویش را بشماری. بزرگمهر

[ برچسب:سخنان بزرگان,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

حدیث

زگهواره تا گور دانش بجوی. پیامبر اکرم (ص)

 

هر کس در پی آموختن دانش باشد بهشت در پی اوست. پیامبر اکرم (ص)

[ برچسب:حدیث,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

اختراع چیست؟

 
 


انسان با استفاده از نیروی تفکر و بتکار خویش و برای رفع مشکلات به طرحها وکشفهای جدیدی دست می یابد. این طرحها و کشفهای تازه، اختراع یا نوآوری نام دارند. برخی اوقات، تعدادی از افراد با کمک یکدیگر، روش یا وسیله جدیدی را اختراع میکنند. گاه نیز یک فرد، شیوه جدیدی را پایه گذاری می کند و سایر افراد آن را تکمیل می کنند اغلب، نیاز انسان به دستگاههای جدید موجب اختراعات تازه می گردد، اما برخی اوقات نیز اختراع یک وسیله به صورت اتفاقی وبدون پیش بینی صورت می گیرد.

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

نظر دانشمند ریازی در مورد زن و مرد

نظر بسیار زیبای یک ریاضیدان درمورد زن و مرد!

نظر بسیار زیبای یک ریاضیدان درمورد زن و مرد!
روزی از دانشمندی ریاضیدان نظرش را درباره زن و مرد پرسیدند...

روزی از دانشمندی ریاضیدان نظرش را درباره زن و مرد پرسیدند
.

جواب داد:
اگر زن یا مرد دارای ( اخلاق) باشند پس مساوی هستند با عدد یک =1
اگر دارای (زیبایی) هم باشند پس یک صفر جلوی عدد یک میگذاریم =10
اگر (پول) هم داشته باشند دوتا صفر جلوی عدد یک میگذاریم =100
اگر دارای (اصل و نصب) هم باشند پس سه تا صفر  جلوی عدد یک میگذاریم =1000

ولی اگر زمانی عدد یک رفت (اخلاق) چیزی به جز صفر باقی نمی ماند و صفر هم به تنهایی هیچ نیست ، پس آن انسان هیچ ارزشی نخواهد داشت.

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

مخترع موبایل

از الكساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶تا دكتر مارتین كوپر (Martin Cooper) در ۳ آوریل ۱۹۷۳
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

الكساندر گراهام بل مخترع تلفن                                                   دكتر مارتین كوپر مخترع موبایل


تلفن در مركز انقلاب مخابراتی قرار گرفته است. در طول یك قرن و اندی موجودیت، تلفن زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر را بیش از آنچه الكساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶ تصور می كرد تغییر داده است.تلفن باعث ایجاد همنشینی، اشتغال و دسترسی میلیون ها نفر به اطلاعات شده است. هم اكنون این وسیله آشنا دروازه ای به سوی جهان نوین شده است.

انقلابی كه هم اكنون در حال رخ دادن است، سه جنبه دارد:

1. كاهش ارزش قیمتهای مكالمات راه دور
2. افزایش كاربرد و كارآیی تلفن
3. برقراری مذاكرات تلفنی در سراسر جهان

نظر به اینكه تلفن وسیله ای بسیار انعطاف پذیر است و می توان از آن برای انجام كارهای گوناگون استفاده كرد این كاربرد دارای ابعاد گسترده است و تغییرات ناشی از آن تاثیرات عمیقی خواهد داشت و زوال فاصله ها با كاهش قیمت مكالمات راه دور و بین المللی به وقوع خواهد پیوست.

نیم نگاهی به تاریخچه تلفن همراه

در آستانه ورود به دهۀ ۷۰ میلادی بود كه آمریكایی‌ها به این فكر افتادند كه ارتباطات تلفنی را گسترش دهند و بتوانند تلفن را با خود حمل كنند، از این رو تصمیم گرفتند تلفن‌همراه یا به قول خودشان Mobile را بسازند. بعد از این فكر بود كه پایه‌های ساخت تلفن‌همراه بنا نهاده شد و شبكه‌های تلفن‌همراه به تولید انبوه رسید، مطمئنا تلفن‌های همراه اولیه به ظرافت امروز نبود بلكه چیزی شبیه به بی‌سیم‌های ۲۰ سال پیش بود كه هیچ كار فانتزی بر روی آن‌ها انجام نشده بود؛ این اختراع سبب شد كه بشر بتواند امواج مایكروویو را مهار كرده و آن را برای ارتباط بی‌سیم به ‌كار بگیرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پدر تلفن همراه یا مخترع تلفن همراه که بود ؟

مخترع تلفن همراه یک مرد 77ساله به نام دکتر مارتین كوپر(Martin Cooper) است. او سال ها پیش به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا کار می کرد که اولین گوشی قابل حمل را ساخت و اولین کسی هم بود که با گوشی تلفن همراه یک کیلوگرمی اش در سوم آوریل 1973 صحبت کرد. کوپر ایده ساخت گوشی تلفن همراه را از یک فیلم پربیننده در آن زمان گرفت. در یکی از صحنه های فیلم علمی- تخیلی "پیشتازان فضا"، یکی از شخصیت های اصلی سریال با یک گوشی بی سیم حرف می زد و با دیدن این صحنه، ایده ساخت تلفن همراه به ذهن کوپر الهام شد و تصمیم گرفت روی عملی کردن این قضیه کار کند. اواخر دهه ۱۹۶۰ یك شركت تلفن در آمریكا، انگلیس و ژاپن وجود داشت كه شركت آمریكای ATT الان بزرگترین شركت تلفن در دنیا محسوب می شود. آنها چیزی را اختراع كرده بودند كه به آن cellular می گویند در واقع اختراعشان تلفن های داخل ماشین بود. او در عمل نشان داد كه می توان یك تلفن همراه ساخت كه با آن بشود یك شماره را نه به یك مكان، نه به یك میز، و نه به یك خانه، بلكه به یك شخص اختصاص داد. از سال ۱۹۷۳ كه مارتین كوپر اولین تلفن همراه را به نمایش گذاشت تا سال ۱۹۸۳ اولین سرویس تجاری تلفن همراه شروع به كار كرد آنها ۵ مدل گوشی تلفن همراه ساختند كه هر كدام ۴۵۰ گرم وزن داشت.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نمی توانم بدون اختراعم زندگی کنم

او حالا شرکت خودش به نام "Array comm" را مدیریت می کند که در زمینه فناوری آنتن های هوشمند و بهبود کیفیت شبکه های بی سیم فعال است. کوپر نسبت به وضعیت امروز تلفن همراه و به خصوص اضافه کردن هر روزه فعالیت های جدید به گوشی های تلفن، گلایه دارد و می گوید هنوز رویای اصلی تلفن همراه محقق نشده است. حرف های او را در مورد اختراعش بخوانید.

:: ایده گوشی تلفن بی سیم چطور به وجود آمد؟

اواخر دهه 1960 بود. آن زمان شرکت تلفن امریکا - ATT - که بزرگترین شرکت تلفن در جهان محسوب می شد، چیزی اختراع کرده بود که به آن "cellular" می گویند. یعنی یک نوع تلفن مخصوص ماشین بود. ولی ما عقیده داشتیم که مردم چیزی فراتر از آن را لازم دارند و تنها راهی هم که در شرکت آن زمانمان- موتورولا- برای اثبات حرفمان به دنیا داشتیم، این بود که تلفن همراه را اختراع کنیم. چیزی که بتوان با آن یک شماره را نه به یک مکان، نه به یک خانه بلکه به یک شخص اختصاص داد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

:: اولین تماس تلفنی با تلفن همراه چطور بود؟ چه چیزی گفتید؟

من به رقیبم، آقای "جو انگل" زنگ زدم که در آزمایشگاه بل کار می کرد و به او گفتم من با یک تلفن همراه واقعی با تو صحبت می کنم: یک گوشی تلفن قابل حمل.

:: احساست وقتی در این رقابت سرسختانه پیروز شدی چه بود: خیلی خوشحال بودی؟


البته. وقتی شما هم در یک موقعیت رقابتی مثل وضعیتی که ما داشتیم، قرار گرفته باشید و با رسیدن به موقعیت و شکست رقیب، یکی از بیشترین خشنودی ها و رضایت های زندگی تان را به دست می آورید.

:: روند ساخت گوشی تلفن همراه چطور ادامه پیدا کرد؟


از سال 1973 که ما اولین تلفن همراه را به نمایش گذاشتیم تا سال 1983 که اولین سرویس تجاری تلفن همراه شروع به کار کرد، ما در عمل 5 مدل از گوشی تلفن همراه را تولید کردیم. هر کدام کوچک تر از قبلی و وزنشان هم از یک کیلوگرم به 450 گرم رسید.

:: آیا واقعاً فکر می کردید که اختراع شما تا این حد معروف و همه گیر شود که میلیون ها نفر در سراسر جهان از آن استفاده کنند؟

باید اعتراف کنم که به نظرم زمان کش آمد و در این مدت کوتاه، پیشرفت های زیادی صورت گرفت. فقط تصورش را بکنید که اولین گوشی ها در سال 1983 تقریباً 3500 دلار قیمت داشتند که به قیمت الان می شود 7 هزار دلار. البته ما این رویا را داشتیم که روزی تلفن همراه تا این حد فراگیر شود زیرا اندازه آن بسیار کمتر شده و قیمتش هم کاهش پیدا کرده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

:: وقتی می بینید مردم در کوچه و خیابان راه می روند در حالی که با اختراع شما صحبت می کنند، شگفت زده نمی شوید؟
دنیای بی سیم دنیای آزادی است. دنیای رها شدن از قید و بندهای تلفن ثابت و قابلیت بودن در هر کجا که می خواهید. این تاثیر کوچکی که من در زندگی مردم داشته ام، بی نهایت خشنودم می کند. زیرا تلفن های همراه زندگی مردم را بهتر می کند. تلفن های همراه راحتی بیشتری به مردم می دهد. به هر حال من نقش کوچکی در این زمینه داشتم که باعث می شود احساس خوبی داشته باشم.

:: برای شما مهم است که لقب پدر تلفن همراه را دارید؟


با این که من تصور داشتن تلفن همراه را ممکن کردم ولی رویای تلفن همراهی که امروزه محقق شده است، نتیجه کار صدها آدم مختلف است. این رویا هنوز کامل نیست و ما هنوز داریم روی آن کار می کنیم تا این رویا را بهتر بسازیم.

:: نظر شما درباره افزودن قابلیت های دیگر وسایل دیجیتالی مثل دوربین دیجیتال، mp3 پلیر و غیره به گوشی تلفن همراه چیست؟


من اصلاً شیفته مفهوم وسایل همه کاره نیستم. فکر می کنم راه خدمت کردن به مردم، بهبود دادن کارکرد آن چیزی است که آن وسیله را به خاطر آن ساخته اند. اگر شما سعی کنید چیزی بسازید که همه کار انجام بدهد، آن وسیله هیچکدام از آن کارها را خیلی خوب انجام نمی دهد.

:: یعنی شما هرگز تلفن همراه دوربین دار نمی خرید؟ فکر می کنید صنعت تلفن همراه روی چه چیزی باید تمرکز کند؟


به نظر من ما داریم پسرفت می کنیم. ما به جای این کارها و پیش از هر چیز باید یک تلفن همراه واقعاً خوب بسازیم که همیشه خوب کار کند. ما هنوز نتوانسته ایم این کار را انجام دهیم. ولی رفته ایم سراغ اضافه کردن قابلیت های دیگر به گوشی های تلفن همراه در حالی که هنوز به رویای اصلی آن دست پیدا نکرده ایم.

:: آینده ارتباطات بی سیم را چطور می بینید؟


شرکت من در حال حاضر روی چیزی کار می کند که ما فکر می کنیم همان آینده است. این که اینترنت بی سیم در هر جایی به راحتی وجود داشته باشد. من در تجارت یک قانون دارم. هیچ تجارت ساده ایی وجود ندارد و در دنیای تجاری امروز، ارتباطات از راه دور، یک تجارت مشکل ولی آینده دار است.

:: در حال حاضر از چه گوشی یی استفاده می کنید؟ خیلی به آن وابسته اید؟


من تا زمانی که گوشی های تلفن همراه این قدر کوچک نبود که بتوانم آن را با خود حمل کنم و همه جا آن را داشته باشم، از گوشی تلفن همراه استفاده نمی کردم. حالا هم یک گوشی کوچک و سبک دارم و بدون آن هم نمی توانم زندگی کنم. من همیشه از کوچک ترین و سبک ترین گوشی که بتوانم خریداری کنم، استفاده می کنم.

:: به عنوان مخترع تلفن همراه، چقدر ثروتمند هستید؟

من فراتر از همه تصورات، با داشتن رضایت و خشنودی از انجام چیزی که از دستم برمی آمده، ثروتمند هستم.

[ برچسب:مخترع موبایل,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

سخنان بزرگان

دکتر شریعتی : بدا به حال آنکه فکر کرد عاقل رفت :: خوشا به حاله آنکه کره خر آمد الاغ رفت
اينشتين : من هرگز به آينده فكر نمي‌كنم، چرا كه خودش به زودي خواهد آمد.
لحظه ها را درياب چشم فردا کورست
تجربه بی رحم ترین معلم زندگی ست ، زیرا اول امتحان می گیرد سپس درس می دهد
دکتر علی شریعتی: بمانيم تا كاري كنيم، نه كاري كنيم تا بمانيم
بار دوم هست به این نتیجه میرسم:
آلبرت اينشتين : عشق مثل ساعت شني است که همزمان قلب رو پر ميکنه و مغز رو خالي !!!
مردي را نبوود فتاده را پاي زدن × گر دست فتاده گيري مردي

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

سخنان بزرگان

جهان بینی انسانها متفاوت است. یکی میگوید شب شده است و دیگری میگوید ،     به اذن خدا صبح در راه است

 

 

همیشه بیاد داشته باش که نگه داشتن چند چیز واجب است

در مجلسی که وارد شدی زبانت را، بر سفره ای که نشستی شکمت را ،        در خانه ای که وارد شدی چشمانت را ، در نماز که ایستاده ای دلت را

 

 

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

آلبرت انیشتین

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

دکتر محمود حسابی

پدر علم فیزیک ایران دکتر محمود حسابی پنجم اسفند ۸۹ یکصدوهفتمین سال تولد بزرگ مردی بود که داستان زندگی‌اش نموداری از یک پژوهشگر به تمام معنی است. او در تمام حیات مقدس خود ، یک لحظه هم فکر توقف و سکون را به ذهنش راه نداد. وی فیلسوفی با استعداد , پر تلاش و با پشتکار بی‌پایان همراه با تعصب ملی و دانشمند با خصویات ناب ایران است. دکتر محمود حسابی در سال ۱۲۸۱در تهران متولد شد. در پنج سالگی همراه با خانواده‌اش عازم بیروت شد. پدرش معز السلطنه کنسول ایران در سرزمین شامات بود. اما ایشان پس از مدت کوتاهی خانواده‌اش را برای همیشه ترک کرد و به تهران بازگشت. بدین ترتیب دکتر حسابی در غربت, آواره و تنها ، همراه با مادر و برادرش در منزل حاج علی تفرشی نگهبان سفارتخانه ایران در بیروت به سختی روزگار می‌گذرانید. اما دکتر حسابی در این دوران سختی ، از کار تحصیل غافل نماند و تحصیلات متوسطه را در یک کالج آمریکایی و بعد تحصیلات عالیه دانشگاهی را در رشته ادبیات دانشگاه بیروت گذراند. پس از آن به تحصیل در رشته راه و ساختمان ، سپس معدن و بعد ریاضیات و ستاره شناسی پرداخت، و در همه این رشته‌ها موفق به اخذ مدرک شد. در سال ۱۳۰۵برای تحصیل حقوق وارد دانشگاه سورین شد و پس از دو سال تحصیل در این رشته ، به گذراندن رشته پزشکی و ادامه تحصیل در رشته ریاضیات و ستاره شناسی پرداخت. سپس موفق به اخذ مدرک مهندسی برق از دانشکده برق پاریس شد. ایشان در طی این مدت ضمن تحصیل در یک دفترخانه اسناد رسمی در بیروت ، یک آزمایشگاه بیولوژی و راهسازی برای یک شرکت فرانسوی در لبنان, یک بیمارستان و سپس راه آهن برقی در فرانسه مشغول به کار بود. دکتر حسابی یک روز به این فکر افتاد که چرا شغلهایی که تاکنون داشته‌است باعث رضایت خاطر او نشده‌اند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش به سراغ استادش دکتر ژانه رفت. دکتر ژانه او را به پرفسور فابری استاد دانشگاه سورین و فیزیکدان معروف راهنمایی کرد. وی پس از پذیرفته شدن در امتحان مربوط به این رشته ، قدم به وادی فیزیک گذاشت، و با تلاش زیاد پس از سه سال (در سن ۲۷سالگی) موفق به اخذ دکترای فیزیک از دانشگاه سورین شد. در همان زمان از میان پانزده هزار نفر داوطلب به عنوان یکی از پنج نفری که پای درس انیشتین می نشستند، انتخاب شد و در پرینستون امریکا با این مرد بزرگ روبرو شد و یکسال بعد تئوری معروف خود به نام تئوری بی نهایت بودن ذرات را ارائه داد. دکتر حسابی با راهنمایی انیشتین و تحقیقات در دانشگاه شیکاگو توانست آن را به نظریه‌ای زیبا و قابل دفاع تبدیل کند. و این نظریه را بطور دقیق برای دانشمندان بزرگ دیگری چون بورن, فرمی و شرودینگر شرح داد. و سپس نشان کوماندور دولا لژیون دونور را که بزرگترین نشان علمی دانشگاه فرانسه است دریافت کرد. زمان بازگشت به دانشگاه پرینستون انیشتین او را به جانشینی کرسی خود در این دانشگاه برگزید و افتخار بزرگی را نصیب او کرد. پس از یکسال تحقیقات در این کرسی و این دانشگاه به فکر بازگشت به وطن و خدمت به وطن افتاد و پس از سالهای طولانی قدم به خاک ایران گذاشت. او در ایران با سختی و مشقات فراوان موفق به کارهای علمی بسیار شد. اقدامات دکتر حسابی در ایران · تأسیس دارالمعلمین تهران · ساخت اولین رادیو در کشور · تأسیس دانشسرای عالی و تدریس فیزیک و مکانیک در آن · ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی · نصب اولین دستگاه رادیولوژی (برای برادرش دکتر محمد حسابی) · بنیان گذاری فرهنگستان زبان ایران · نقشه برداری و احداث راه آهن تهران شمشک · تأسیس دانشگاه تهران و ریاست و تدریس در این دانشگاه · تأسیس دانشگاه تهران · برپایی اولین رصدخانه نوین|رصدخانه در ایران · پایه گذاری مدارس عشایری در کشور · تأسیس انجمن ژئوفیزیک ایران · پایه گذاری مرکز تحقیقات اتمی و تأسیس راکتور اتمی دانشگاه تهران · تأسیس مرکز مدرن تعقیب ماهواره در شیراز · تأسیس انجمن فیزیک ایران و.... دکتر حسابی در تمام مدت خدمت به وطن از کارهای علمی چون عضویت در کنگره ریاضیات اسلو در نروژ ، عضویت در کنفرانس علمی پرینستون ، عضویت در انستیتو تحقیقات هسته‌ای شیکاگو ، عضویت در آکادمی علوم نیویورک ، عضویت در کنفرانس اتمی ژنو ، عضویت در انجمن فیزیک اروپا و .. غافل نبود. دکتر حسابی در سال ۱۳۶۸به عنوان مرد علمی سال جهان انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱در حالی که هنوز صاحب کرسی و استاد دانشگاه تهران بود، در ساعت ۷:۳۰صبح روز دوازدهم شهریور ماه در بیمارستان دانشگاه ژنو پس از یک دوره بیماری در گذشت. شهید دکتر مصطفی چمران دكتر مصطفي چمران در سال ۱۳۱۱در تهران، خيابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولك متولد شد تحصيـلات: وي تحصيلات خود را در مدرسه انتصاريه، نزديك پامنار، آغاز كرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشكده فني دانشگاه تهران ادامه تحصيل داد و در سال ۱۳۳۶در رشتة الكترومكانيك فارغ‏التحصيل شد و يك‏سال به تدريس در دانشكدة‌ فني پرداخت. وي در همة دوران تحصيل شاگرد اول بود. در سال ۱۳۳۷با استفاده از بورس تحصيلي شاگردان ممتاز به امريكا اعزام شد و پس از تحقيقات‏علمي در جمع معروف‏ترين دانشمندان جهان در دانشگاه كاليفرنيا و معتبرترين دانشگاه امريكا بركلي- با ممتازترين درجة علمي موفق به اخذ دكتراي الكترونيك و فيزيك پلاسما گرديد. بالاخره در ۳۱ خردادسال ۱۳۶۰دیده از جهان گشود و برای خدا به شهادت رسید. ابوالثناء محمود قطب‏الدین شیرازی (۷۱۰-۶۳۴ق)، طبیب، ریاضیدان، منجم، فیزیکدان‏، فیلسوف، عالم اشعرى شافعى و مفسر. معروف به قطب شیرازى و ملقب به علامه. در شیراز به دنیا آمد.از آثارش: «دره التاج لغره الدیباج/ الدباج»، معروف به «انموذج العلوم»، به فارسى؛ كه به خواهش امیر دباج، پادشاه اسحاق‏وند گیلان، تألیف كرد؛ «تحفه‏ى شاهى»، در علم هئیت، به فارسى؛ «نهایه الادراك فى درایه الافلاك»، در علم هئیت، به فارسى؛ «اختیارات مظفرى»، در هیئت و نجوم؛ «شرح حكمه الاشراق»؛ «شرح مفتاح العلوم» سكاكى، قسمت سوم؛ شرح «مختصر الاصول» حاجبى؛ «فتح المنان فى تفسیر القرآن»، در حدود ۴۰مجلد؛ «مشكلات التفاسیر». فعالیتها: • پزشکی • ریاضیات و هندسه • فلسفه - منطق • فیزیک • قرآن • موسيقي • نجوم علی جوان علی جوان (زادهٔ ۹/۱۰/۱۳۰۵ در تهران از پدر و مادری آذری الاصل) دانشمند و مخترع ایرانی است. وی اولین لیزر گازی دنیا که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون است و به همین نام نیز معروف است را اختراع کرد. این لیزر از نوع لیزرهای بی خطر به حساب می‌آید و رنگ آن سرخ است. این لیزر در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها برای بررسی پدیده‌هایی مانند تداخل امواج و آزمایش دو شکاف یانگ کاربرد دارد .پروفسور جوان در زمینه های تازه تحقیق مانند پژوهش اخیرش برای جستجوی اثرات هدایت نورهای هم جهت شونده توسط یک آنتن نوری به سوی اندازه نانو از ماده فعال است. او در تحقیقات گسترده ای از لیزرهای پرانرژی و رادارهای مولتی استاتیک لیزری که توسط ساعت های نوری دقیق کنترل می شود، گرفته تا لیزرهای تشخیصی پزشکی شرکت داشته است. برای تحقیقات در زمینه لیزرهای گازی، پروفسور جوان در سال ۱۹۶۴مدال Stewart Ballentine، در سال ۱۹۶۶مدال Fany & John Hertz Foundation در سال ۱۹۷۵مدال Fredrick Ives و در سال ۱۹۹۳مدال جهانی آلبرت انیشتین را دریافت کرد. او عضوی از آکادمی ملی علوم و آکادمی هنر و علم آمریکا و عضو افتخاری موسسه Trieste برای ترویج علوم می باشد. در سال ۱۹۶۶او به عنوان Guggeheim Fellow و در سالهای ۱۹۷۹و ۱۹۹۵به عنوان Humbolt Foundation Fellow شناخته شد. افتخاراتپ: • در سال ۱۹۶۰ وی موفق به اختراع لیزر گازی شد. • این فیزیکدان ایرانی در سال ۱۹۷۵ مهم‌ترین نشان انجمن نورشناسی آمریکا یعنی مدال فردریک ایوز را دریافت کرد. در جمله‌ای که در کنار این نشان حک شده‌است از آقای جوان به خاطر «پدید آوردن یک دستگاه نورشناختی (لیزر گازی) با کاربردهای بی‌سابقه در پژوهش‌های علمی» قدردانی فراوان شده‌است. • علی جوان در سال ۱۹۹۳ جایزهٔ علمی جهانی آلبرت اینشتین را دریافت نمود. • او همچنین در سال ۲۰۰۷ رتبه دوازدهمین آدم باهوش را در جهان کسب کرد. فعالیتها: • دانشمند • عالمان و دانشمندان • علوم صنعتي • علوم طبیعی • فیزیک ناصرحسین زاده گویا ناصر حسين زاده گويا داراي دكتري رشته ژئوفيزيك و عضو هئيت علمي دانشگاه تهران با درجه دانشيار مي باشد. رشته : موسسه ژئوفيزيك. خدمات علمي و اجرايي ايشان به قرار زير است: • ۱۳۵۴-۱۳۵۹,سمت Research Assistant,موسسه ژئوفيزيك دانشگاه سنت لوئيز امريكا • ۱۳۵۰-۱۳۷۹,سمت رئيس بخش مغناطيس سنجي,موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران فعاليتهاي آموزشي : تدريس در دوره كارشناسي ،كارشناسي ارشد و دكتري در موسسه ژئوفيزيك/گروه فيزيك زمين دانشكده علوم پايه دانشگاه تهران. فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک • نویسندگی غلامحسین رهنما (۱۳۶۵-۱۲۹۹ق)، استاد ریاضى و فیزیك. در شیراز متولد شد، در دارالفنون تحصیل كرد و مدتها نزد استاد عبدالغفار خان نجم‏الدوله به تكمیل معلومات خود پرداخت. در سال ۱۳۰۵ش مجمع نجومى آكادمى علوم فرانسه او را به عضویت دائمى پذیرفت. وى در سال ۱۳۱۳ش موفق به اخذ درجه‏ى دكترا از شوراى عالى دانشگاه تهران گردید. رهنما در مشاغل استادى دانشگاه، ریاست دانشكده‏ى فنى، معاونت و وزارت فرهنگ خدمت كرد. وى در تهران وفات یافت و در جوار حضرت عبدالعظیم در باغ جیران دفن شد. از آثار او: «هیئت»؛ «هندسه‏ى مجسمات»؛ «هندسه‏ى فضایى چشم‏نماى هندسى»؛ «فیزیك»؛ «هندسه‏ى مسطحه» و رساله‏ى دكترایى در موضوع: «نسبت محیط به قطر دایره‏ى عدایى». فعالیتها: • ریاضیات و هندسه • سیاست • فیزیک کامران وفا دکتر کامران وفا در سال ۱۳۳۹در تهران به دنیا آمد. وی پس از اتمام دوره متوسطه، در سال ۱۳۵۶برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. و با اخذ لیسانس فیزیک و ریاضی از دانشگاه MIT، در سال ۱۳۶۴دوره دکترای فیزیک را در دانشگاه پرینستون به پایان رساند. وی مقام استادی فیزیک نظری انرژی زیاد و به ویژه تئوری ریسمان(تار) دانشگاه هاورد را به عهده دارد و در این زمینه توانسته است پس از سالها تحقیق به حل بعضی از مشکل ترین معمای سیاهچاله ها دست یابد.: کامران وفا در دبیرستان البرز به تحصیل پرداخت و در سال 1356 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. او لیسانس فیزیک و ریاضی خود را در سال ۱۳۶۰از دانشگاه MIT دریافت کرد ودر سال ۱۳۶۴دوره دکترای فیزیک را در دانشگاه پرینستون به پایان رساند فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک حبیب الله ایزدیان حبيب الله ايزديان در سال ۱۲۹۵، در شهر قزوين ديده به جهان گشود. تحصيلات مقدماتي و متوسطه خود را در قزوين سپري نمود ، آن گاه رهسپار تهران شد و تحصيلات خود را در رشته فيزيك پي گرفت . وي پس از آنكه مدرك دكتراي خود را از دانشكده علوم و بعد از آن در دانشكده پزشكي اخذ نمود ، رهسپار فرانسه شد و تحصيلات تكميلي خود را در شاخه بيوفيزيك دانشگاه پاريس دنبال كرده و با اخذ درجه دكتراي دولتي فرانسه فارغ التحصيل شد. وي بيشتر اوقات خود را به مطالعه و تحقيق در امور فيزيك ، خصوصاً « تاثيرات تشعشات اتمي روي بدن و طرق محافظت در مقابل تشعشات » گذراند. گرايش : بيوفيزيك آثار : حفاظت در مقابل تشعشات اتمي فيزيك زيست شناسي و راديوبيولوژي مكانيك عملي و فيزيك عمومي فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک کمال جناب (تولد ۱۲۸۷ش)، فیزیكدان و استاد دانشگاه. در اصفهان متولد شد. وى تحصیلات خود را در رشته‏ى فیزیك و شیمى و ریاضى در فرانسه به پایان رسانید و سپس براى تحقیق در رشته‏ى فیزیك اتمى، وارد انستیتو كالیفرنیا شد و رساله‏ى دكتراى خود را در این انستیتو گذرانید. جناب پس از مراجعت به ایران، در دانشكده‏ى علوم تهران به تدریس در رشته‏ى فیزیك اتمى پرداخت و مدتى نیز مدیر كل دبیرخانه‏ى دانشگاه و چندى معاونت وزارت فرهنگ را بر عهده داشت. از آثار وى: «عناصر شیمى»؛ «گزارش كنفرانس اتمى ژنو»؛ «مكانیك فیزیك». فعالیتها: • تدریس • فیزیک رضا روزبه (۱۳۵۲-۱۳۰۰ش)، استاد، فیزیكدان، ریاضیدان، ادیب، فیلسوف، فقیه و زاهد. در زنجان به دنیا آمد پس از فراغت از تحصیل در رشته‏ى فیزیك تحقیقات خود را در این زمینه‏ى پى‏گیر شد و به عنوان محقق فیزیك شناخته شد. رساله‏ى پایان‏نامه‏ى تحصیلى‏اش در زمینه‏ى «مطالعه در آثار میدان الكتریكى و رادیاسیون و گاز ازن روى موجودات زنده» بود، و در پایان رساله طرح جدیدى براى استفاده از گاز ازن را در پزشكى ارائه داد. سرانجام به بیمارى سرطان از دنیا رفت و در قم در گورستان نو به خاك سپرده شد. فعالیتها: • ادبیات و کتاب • تدریس • ریاضیات و هندسه • عرفان • فلسفه - منطق • فیزیک ضیاءالدین اسماعیل بیگی شیرازی (تولد ۱۲۸۴ش)، فیزیكدان. در شیراز متولد شد. تحصیلات مقدماتى را در همان شهر فراگرفت در شیراز و بوشهر تدریس كرد. در سال ۱۳۰۶ش به تهران آمد و از دارالمعلمین در رشته فیزیك لیسانس گرفت. با بورس دولتى به فرانسه رفت و از دانشگاه نانسى دكترى فیزیك گرفت و به تهران آمد و در دانشگاه تهران و مؤسسات دیگر تدریس فیزیك كرد. و در سال ۱۳۳۰ش به امریكا رفت و در مؤسسه فنى ماساچوست و دانشگاه كاتولیك واشنگتن به تحقیقات علمى پرداخت و حاصل تحقیقات علمى خود را در انجمن رسمى آكوستیك آمریكا به چاپ رسانید. از آثار وى: «رساله‏ى تحقیقى در خواص ترمونانیتكى فریت دومانیزیم»؛ «رساله در شرح دستگاه رادار»؛ «رساله‏ى تحقیقى در خواص ترمانیتكى اكسیدهاى آهن»؛ «رساله راجع به دانشگاههاى آمریكا»؛ «اكوستیك (صوت)»، در سه جلد. فعالیتها: • فیزیک اعظم ایرجی زاد خانم دكتر اعظم ايرجي زاد در سال ۱۳۳۴در تهران متولد شد.وي مدرك دكتراي فيزيك سطح را از دانشگاه ساكيس انگلستان در سال ۱۳۶۹دريافت نموده است. نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و استاد دانشگاه صنعتي شريف مي باشد. فعاليت ها آموزشي و عنواوين دروس ارائه شده توسط اعظم ايرجي زاد به قرار زير است: صفات ساختار مواد نانو،دروس پايه فيزيك و آزمايشگاها،فيزيك مدرن،فيزيك حالت جامد،ازمايشگاه فيزيك جامد در طيف نما ،فيزيك نميه رسانا،فيزيك سطح،روشهاي آزمايشي در فيزيك،آزمايشگاه پيشرفته فيزيك در فيلمهاي باريكآرا و گرايشهاي خاص : زمينه مطالعاتي ،پژوهشي و تحققاتي دكتر اعظم ايرجي زاد : فيلم هاي نازك،ويژگي هاي الكتريكي،مغناطيس و مشاهده اي فيلمهاي باريك،تحقيقات سطحي بوسيله روشهاي تكنيكي متفاوت مثل ذيلم،طيف نماي الكترون XPS ،انكسار انرژي الكترون سطح پايين،مطالعه سطوح زبر بوسيله استفاده از نيروهاي ميكروسكوپي اتم و روشهاي مشاهده،مطالعه و ساخت سنسورهاي گاز بر اساس فلز اكسيد،سيليكون متخلخل و لوله هاي نانو كربن،ساخت خرده هاي نانو بوسيله ليزر جهنده،كمان سل ،جل و تكنيكهاي شيميايي ،صفاتي و كاربردي،مطالعه در علوم نانو و نانوتكنولوژي فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک مانوئل بربریان دكتر مانوئل بربريان در سال ۱۳۲۴در تهران به دنيا آمد .پس از اخذ مدرك كارشناسي زمين شناسي از دانشگاه تهران ،در سال ۱۳۵۶به دعوت دپارتمان زمين فيزيك (ژئوفيزيك) دانشگاه كمبريج انگلستان براي گذراندن دوره دكترا ( Phd) به آن كشور رهسپار شد و پس از چهارسال تحقيق و پژوهش و طي دوره دكترا در سال ۱۳۶۰به ايران بازگشت.وي در كنار كارهاي پژوهشي ، هم اكنون به عنوان استاد مدّعو در دانشگاه تهران و مدرسۀ تربيت مدرس در دوره هاي ليسانس و فوق ليسانس به تدريس اشتغال دارد . قابل ذكر است كتاب "دگرريختي قاره اي در فلات ايران زمين" مانوئل بربريان ، در دوره دوم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد. مانوئل بربريان بخش جديد پژوهشي زمين ساخت ولرزه زمين ساخت سازمان زمين شناسي كشور را پايه گذاري كرد فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک • نویسندگی فرهاد اردلان فرهاد اردلان دكتراي رشته فيزيك از دانشگاه كولمبيا يي آمريكا و عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف با درجه استادي مي باشد. گروه : علوم پايه رشته : فيزيك تحصيلات رسمي و حرفه اي : فرهاد اردلان دكتراي رشته فيزيك از دانشگاه كولمبيا يي آمريكا است. آثار : فرهاد اردلان مجري طرح كيهان شناسي غشائي و هندسه ناجابجايي. عنوان مقاله : On the Anomalies and Schwinger Terms in Noncommutative Gauge Theories در مجله Internatioanl Journal of Modern Physics A استاد راهنماي چندين پايان نامه دكتر و كارشناسي ارشد است كه به يك نمونه اشاره مي شود: هندسه غيرجابجايي و مدل ذرات, فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک حسین فریده دكتر حسين آفريده در سال ۱۳۳۳در شيروان بدنيا آمد. تحصيلات دانشگاهي خود را در مقطع كارشناسي رشته فيزيك در دانشگاه تهران آغاز نمود و در سال ۱۳۵۹به پايان رسانيد. او تحصيلات تكميلي خود را در دانشگاه برمينگام انگلستان پي گرفت و موفق به اخذ مدرك دكتراي رشته فيزيك در سال ۱۳۶۷از دانشگاه مذكور شد. نامبرده هم اكنون عضو عيئت علمي و استاد تمام دانشگاه صنعتي اميركبير مي باشد فعاليتهاي آموزشي : فعاليت هاي آموزشي حسين آفريده به قرار زير است: - پژوهشيار در آزمايشگاه ولذي گراف -مركز تحقيقاتي اتم تهران از سال ۱۳۵۹تا سال ۱۳۶۲- استاديار در آزمايشگاه علوم كاربردي هسته اي در بخش فيزيك دانشگاه برمينگام انگلستان از سال ۱۳۶۵تا سال ۱۳۶۷- دانشيار دانشگاه صنعتي اميركبير در فيزيك هسته اي و سازمان انرژي اتمي ايران از سال ۱۳۷۳تا سال ۱۳۷۷- استاد تمام و استاد راهنماي در رشته فيزيك و علوم هسته اي در دانشگاه اميركبير از سال ۱۳۸۱تا كنون عنوان دروس ارائه شده توسط ايشان به قرار زير است: فيزيك هسته اي ،كشف و اندازه گيري تششع ففيزيك اشعه ايكس ،شتابدهنده ها و كاربرد هاي آن ، سيستمهاي راكتور چگونگي عرضه آثار : فعاليت هاي پژوهشي حسين آفريده : ۲۳مورد مقاله ارئه شده در كنفراسهاي علمي در داخل و خارج از كشور ۶۴مقاله منتشر شده در مجلات و ژورنالهاي علمي در داخل و خارج از كشور فعالیتها: • تدریس • فیزیک • نویسندگی آلینوش طریان آلینوش طریان (متولد ۱۲۹۹-سن:۸۹ سال) فیزیک‌دانی ایرانی است. دارای دکترای فیزیک از دانشگاه سوربن فرانسه است و نخستین زنی بود که در ایران در رشته فیزیک استاد دانشگاه شد. او نخستین رصدخانه خورشیدی و تلسکوپ خورشیدی را در ایران بنیان نهاد و نخستین شخصی بود که درس فیزیک ستاره‌ها (اختر فیزیک) را در ایران تدریس کرد. دکتر طریان را «مادر نجوم ایران» می‌نامند. خانم دکتر طریان در سال ۱۳۴۳ به مقام استادی در دانشگاه تهران رسید و نخستین شخصی بود که درس فیزیک ستاره‌ها (اختر فیزیک) را در ایران تدریس کرد. آلینوش طریان بعد از ۳۰ سال تدریس، در سال ۱۳۵۸ درخواست بازنشستگی داد. فعالیتها: • عالمان و دانشمندان • علوم طبیعی • فیزیک • نجوم جلال الدین پاشایی راد دكترجلال الدين پاشايي راد در سال ۱۳۲۴در اراك متولد شد.ايشان داراي مدرك دكتري رشته فيزيك نظري از دانشگاه لندن مي باشد.ايشان عضو هيئت علمي دانشگاههاي شيراز و صنعتي اميركبير بوده، در حال حاضر مشاور تحقيقاتي شركت لامپ پارس شهاب مي باشد. كتاب"ديناميك كلاسيك ذرات و سيستمها" ترجمه،جلال الدين پاشايي راد(يكي از مترجمين) ، در دوره پانزدهم كتاب سال جمهوري اسلامي ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان كتاب سال برگزيده شد.. از ديگر فعاليتهاي وي موارد ذيل را مي توان نام برد. عضو سابق انجمن فيزيك انگلستان، عضو انجمن فيزيك ايران، از بنيانگذاران انجمن فيزيك ايران، پاكستان، تركيه كه بعدها به صورت انجمن منطقه اي درآمد، همكاري با مؤسسۀ ترجمه و نشر كتاب، بنياد دانشنامۀ بزرگ فارسي و مركز نشر دانشگاهي. مراکزي که فرد از بانيان آن به شمار مي آيد : جلال الدين پاشايي راد از بانيان انجمن فيزيك ايران مي باشد. اثر : ديناميك كلاسيك ذرات و سيستمها فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک • نویسندگی کیوان اسفرجانی دكتر كيوان اسفرجاني داراي دكتراي رشته فيزيك و عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف با رتبه علمي دانشيار ي مي باشد. گروه : علوم پايه رشته : فيزيك تحصيلات رسمي و حرفه اي : كيوان اسفرجاني داراي مدرك دكتراي فيزيك مي باشد. دكتر اسفرجاني دانشمند جوان چند سالي را در ژاپن به تحقيق درباره نانو تكنولوژي گذرانده است. فعاليتهاي آموزشي: مواد فشرده ۱و۲،اساس فيزيك،الكتروديناميك،مكانيك كوانتوم كاربردي،فيزيك محاسباتي ،عناوين خاص در CMP آرا و گرايشهاي خاص : زمينه هاي مطالعاتي و تحقيقاتي كيوان اسفرجاني : تاثيرات ترموالكترونيك، در اندازه نانو،فرومغناطيس در شيارها،مغناطيس و ديناميك چرخشي در نقاط كوانتوم،مطالعه ويژگي ترموديناميك و گروه و فراواني انها،محاسبات حمل و نقل خواص و پيش بيني لوله هاي نانو،مراحل ساختار كربن در لوله ، حمل و نقل كوانتوم در سيستمهاي نامرتب و طراحي وسايل نانو الكترونيك ،تاثير متقابل و نامرتب در حالت زمين . دكتر اسفرجاني طرح :" بررسي اثرات ترموالكتريك در لوله هاي كربني "را به ثبت و مرحله اجرا رسانده است. فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک حسام‏الدین ارفعی حسام الدين ارفعي متولد سال ۱۳۲۷ه.ش داراي مدرك دكتراي فيزيك از دانشگاه كاليفرنياي آمريكا درسال۱۳۵۵ه.ش و عضو هئيت علمي دانشكده ي فيزيك دانشگاه صنعتي شريف با مرتبه ي علمي دانشياري مي باشد. فعاليتهاي ضمن تحصيل : حسام الدين ارفعي در حين تحصيل به مطالعه و تحقيق پيرامون موضوعاتي چون مسائل مختلف فيزيك، و الكترومغناطيسي پرداخته است. حسام الدين ارفعي از جمله متخصصان رشته ي فيزيك مي باشد كه در اموري چون الكتروديناميك، كشف تك قطبي مغناطيسي علاقمند و متخصص مي باشد. فعالیتها: • تدریس • عالمان و دانشمندان • فیزیک دکتر علی اصغر مولوی جوانترین دانشمند فیزیک ایران دکتر علی‌اصغر مولوی فرزند احمد مولوی، استادیارPhD فیزیک هسته‌ای و فیزیک پزشکی و عضو هیأت علمی گروه فیزیک دانشگاه تربیت معلم سبزوار و هم اکنون ریاست دانشکده هنر و معماری این دانشگاه را برعهده دارد. وی اولین جوان و دانشمند ایرانی است که در سال ۲۰۰۶میلادی به عنوان «دانشمند جوان جهان» در کنگره جهانی فیزیک پزشکی در کره جنوبی برگزیده شده است. به همین مناسبت دانشگاه تربیت معلم سبزوار با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سبزوار، در اسفند ۱۳۸۵طی مراسمی ویژه، از مقام علمی ایشان تقدیر به عمل آورد. دکتر علی‌اصغر مولوی در دهم شهریور ماه ۱۳۵۲در روستای شامکان از توابع سبزوار به دنیا آمد. در سال ۱۳۷۰در رشته فیزیک دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۴با کسب رتبه اول، از این دانشگاه لیسانس گرفت و در این زمان که به کاربردهای فیزیک هسته‌ای در علم پزشکی بسیار علاقه‌مند شده بود، در دوره کارشناسی ارشد و سپس دوره دکترا در رشته فیزیک هسته‌ای شرکت کرد و در همین دانشگاه به تحصیل پرداخت. سرانجام، در سال ۱۳۸۲تز دکترای خود را با راهنمایی دکتر کوهی، با عنوان «اعمال وابستگی به زمان محاسبات مونت کارلوی کد MCNP» به پایان رساند. او در سال ۲۰۰۲برای گذراندن یک دوره یک ماهه، به شهر تریست ایتالیا سفر کرد و در «مرکز بین‌المللی فیزیک نظری پرفسور عبدالسلام» (ICTP) شرکت نمود که نقطه جدی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی وی در رشته فیزیک پزشکی محسوب می‌شد. چهار ماه بعد، به کمک پرفسور فورلان رئیس بخش TIRL این مرکز، یک دوره نه ماهه تحقیقاتی را در بخش فیزیک پزشکی بیمارستان ماژوره دانشگاه شهر تریست گذراند و نتیجه آن تحقیقات را در نشریات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رساند کنگره بین‌المللی فیزیک پزشکی، هر سه سال یک بار در سطح جهانی و به همت سازمان جهانی فیزیک پزشکی (IOMP) و حمایت سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. سال ۲۰۰۳در سیدنی استرالیا بود که او با همکاری مهندس بینش، مقاله‌ای به آن ارائه کرد. پنجم تا دهم شهریور سال ۲۰۰۶نیز این کنگره در «سئول» مرکز کرۀ جنوبی برگزار شد که حدود ۹۰۰مقاله علمی به آن ارائه شده بود. او نیز با سه مقاله شرکت کرد و هر سه مقاله پذیرفته شد. موضوع و عناوین مقالات وی عبارت بودند از: «اندازه‌گیری گاز رادون در آب شُرب مشهد»، «محاسبات دُز ناشی از چشمه رادیواکتیو پالادیوم برای درمان سرطان های پروستات» و «محاسبات دُز ناشی از چشمه رادیواکتیو استرانسیوم برای بازگشایی گرفتگی رگ‌ها».
 

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

آلبرت انیشتین

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

ادیسون

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

سخنان کوتاه از بزرگان

*اندوه مرض روح است؛ چنانكه بيماري مرض تن است. (ارسطو)

*بهترين حربه براي جنگ با زندگي،‌خنده است. (آناتول فرانس)

*به كسي كه تمام حرف هاي شما را تصديق مي كند،‌ اعتماد نكنيد. (فرانكلين)

*عشق روح را توانا مي سازد و انسان را زنده نگه مي دارد. (توماس مان)

*فهميدن هميشه بهتر از آموختن است. (گوستاولوبون)

*مردم يك فكر مشترك دارند و آن هم اندوختن مال است. (ولت)

*نان همه كس را مخور و نان خود را از هيچ كس دريغ مدار. (خواجه عبدالله انصاري)

*اگر خاموش بنشینی تا به سخنت آورند بهتر از آنست که سخن بگویی و خاموشت کنند (هلمن)

* آنچه شما درباره ی خود فکر می کنید بسیار مهمتر از اندیشه هایی است که دیگران درباره ی شما دارند(دکارت)

* صاحب اراده فقط پیش مرگ زانو می زند و آن هم بیش از یک مرتبه نیست (دیکنز)

*خوشبختی داشتن دوست داشتنیها نیست ! دوست داشتن داشتنیهاست( کوپلر)

*آسايش آدمي، در زنداني كردن زبان است. پیامبر اکرم (ص )

*هر روزی که در آن نافرمانی خدا نشود عید است . امام علی(ع)

*نه لباس شهرت بپوش و نه لباسی که تو را بیمقدار جلوه دهد . امام صادق(ع)

* نیکویی گفتار در کوتاه بودن آن است . امام علی(ع)

*اگر بر امتم دشوار نبود فرمان میدادم با هر نماز مسواک کنند . پیامبر اکرم (ص)

*مسواک کردن مایه روشنایی دیدگان است . امام علی (ع)

* به احترام پدر و معلمت از جای برخیز گرچه فرمان روا باشی . امام علی (ع)

*برای جوینده دانش عزت دنیا و رستگاری آخرت است . امام علی(ع)

* به گویند نگاه نکن به آنچه گفته میشود توجه کن . امام علی(ع)

* دعا مغز و روح عبادتها است هیچ دعایی بی اثر نمی ماند و لا اقل کفاره بعضی از گناهان واقع می شود.پیامبر اکرم (ص)

*خداوند در روز قیامت دعای مومنان را جزء کارهای نیک آنان شمرده و به همین بهانه در بهشت جای بهتری به آنان خواه داد .امام صادق(ع)

*شخصی به پیغمبر(ص) عرض کرد دوست دارم دعایم مستجاب شود حضرت فرمود خوراک خود را پاک کن و سعی کن حرام وارد شکمت نشود .

* بر شما باد به دعا کردن بعد از نمازها چه اینکه چنین دعایی مستجاب است . امام صادق(ع)

* بهترین وقت دعا سحرگاهان است . پیامبر اکرم (ص)

* پنیر و گردو اگر با هم مصرف شوند در هرکدام از آن دو شفا است و اگر به تنهایی خورده شوند در هر یک درد است . امام صادق (ع)

* ایستاده آب آشامیدن در روز غذا را هضم و گوارا می کند و در شب ایستاده آب آشامیدن زرد آب می آورد.امام صادق(ع)

* سه چیز حافظه را زیاد میکند و بلغم را از بین می برد : قرائت قران خوردن عسل و جویدن کندر . امام علی(ع)

* از زیاد آب آشامیدن بپرهیز که ریشه همه بیماریها است . امام صادق (ع)

* خرما را ناشتا بخورید که کرم های بدن را می کشد . پیامبر اکرم (ص)

* پیاز دهان را خوشبو میکند و کمر را محکم میگرداند و پوست را نرم می سازد . امام صادق (ع)

* ناشتا خربزه خوردن موجب فلج می شود . امام صادق (ع)

* هر آنکه طمع را شعار زندگیش سازد هر آینه خویشتن را از چشم مردم اندازد . امام علی (ع)

* چون خرد به حد کمال برسد سخن رو به کاهش گذارد امام علی (ع)

* دنیا مانند مار است بیرونش نرم است و دست نواز و درونش زهری است کشنده و جانگداز .مردم سبک مغز و نادان شیفته اش می شوند و ارباب خرد از آن حذر می کنند و دور میروند. امام علی (ع)

* از متکبر در شگفتم که دیروز نطفه ای در رحم مادرش بود و فردا بصورت مرداری در می آید. امام علی (ع)

* در هر ظرفی که چیزی بگذارند گنجایشش تن می شود مگر ظرف دانش که هر چند بر آن بیفزایند رو به فراخی می رود .امام علی (ع)

* گروهی خدا را از روی میل و رغبت پرستش می کنند که این پرستش بازرگانان است و گروهی خدا را از بیم و ترس پرستش می کنند که این پرستش بردگان است و گروهی خدا را برای سپاسگزاری پرستش می کنند که پرستش آزادگان است . امام علی (ع)

* عمر آشفته ای که با آمدن شت و رفتن روز در گذر است و خواه و ناخواه باید آرام بگیرد چه بهتر که با پندار و گفتار نیک بسر آید . امام علی (ع)

* چون عقل کامل شود آتش شهوت فرونشیند . امام علی (ع)

* نیک بخت آنکه از دیگران عبرت گیرد و بدبخت آنکه دیگران از او عبرت گیرند . امام علی (ع)

*وقتی نماز میخوانی نماز وداع بخوان هرگز سخنی را مگو که بعدها از آن معذرت خواهی کنی از آنچه در دست مردم است نومید مباش. پیامبر اکرم (ص)

*ای علی پاداش سه کار در دنیا و آخرت داده می شود حج فقر را بر طرف می کند صدقه بلا را میگرداند صله رحم عمر را می افزاید . پیامبر اکرم (ص)

* محبوبترین اعمال نزد خدا شادمانی ای که به مومنی برسانی گرسنگی اورا برطرف کنی گرفتاری او را برطرف سازی . پیامبر اکرم (ص)

* چه نیکو بخشش و هدیه ای است پند و اندرز. پیامبر اکرم (ص)

* ایمان عبارتست از شناخت قلبی اقرار کردن به زبان عمل کردن به اعضاء . پیامبر اکرم (ص)

* هرکه به زن بیگانه بچسبد با شیطان به یک زنجیر بسته شود و هر دو به آتش افکنده شوند . پیامبر اکرم (ص)

* سه تن را آتش دوزخ نسوزاند : زنی که به فرمان شوهر باشد زنی که به هنگام سختی گرفتاری شوهر صبر کند کسی که به پرد و مادرش نیکی کند . پیامبر اکرم (ص)

* شخص مومن طعنه زن و لعن کننده و ناسزاگو و بد زبان نیست . پیامبر اکرم (ص)

* پرهیزکاران سه نشانه دارند اخلاص در عمل کوتاهی آرزو بهره گرفتن از فرصتها. امام علی(ع)

*از سه چیز نباید شرم کرد خدمتگزاری به مهمان به پا خواستن فرد از جایگاه خود برای پدر و آموزگارش جست و جوی حق اگر چه کم باشد . امام علی (ع)

*بدترین ثروت آن است که بخشی از آن در راه خدا انفاق نشود و زکاتش پرداخت نگردد . امام علی (ع)

* بوسیدن پدر و مادر عبادت است. امام علی (ع)

*از کنج های بهشت به شمار می روند پنهان داشتن کار خیر, صبر بر بلاها, نیکوکاری , اظهار نکردن مصیبتها.امام علی (ع)

* تمام زهد و پارسایی بین دو کلمه از قرآن است خداوند سبحان می فرماید : هرگز به آنچه از دستتان رفته اندوه مخورید ، بر آنچه به شما داده شده است شادی نکنید . امام علی (ع)

* هرکس که خدا را بشناسد او را دوست خواهد داشت . امام حسن (ع)

* هرکس خدا را بندگی کند خداوند همه چیز را بنده او گرداند . امام حسن (ع)

*هیچ قطره ای در پیشگاه خدا محبوب تر از قطره اشکی نیست که در تاریکی شب فقط به منظور خوف از خدا ریخته شده است . امام باقر (ع)

* هرکه برای خدا بیاموزد و برای خدا عمل کند و برای خدا به دیگران تعلیم دهد در ملکوت آسمانها به عظمت یاد می شود . امام صادق (ع)

*شدید ترین عذاب روز قیامت از آن زنا کار است کسی که نطفه اش را در رحم حرامی بریزد. امام صادق (ع)

*دختران حسنه اند و پسران نعمت به ازای حسنات پاداش داده می شود و از نعمتها باز خواست می شود.

امام صادق (ع)

*بوسیدن دهان سزاوار نیست جز نسبت به همسر یا فرزند خردسال . امام صادق (ع)

* سه بهشتی : آنکه غیبت نکند ، آنکه غضب نکند ، آنکه حسادت نورزد . امام صادق (ع)

* مثل مال دنیا مانند آب دریا است تشنه هرچه از آن بنوشد تشنه بر گردد تا اینکه او را هلاک کند . امام کاظم (ع)

*با شراب خوار همنشین مباش و بر او سلام نکن . امام رضا (ع)

* سه چیز را هرکس دارا باشد پشیمان نشود عجله نکردن ، مشورت کردن ، توکل بر خدای عزوجل هنگام تصمیم. امام جواد (ع)

* از حسادت بپرهیز زیرا اثر سوء آن در تو آشکار می شود و در دشمنت بی اثر خواهد بود . امام هادی (ع)

* برای مومن چقدر زشت است که اسیر و ذلیل میل نفسانی خود گردد. امام حسن عسکری(ع)

*منم که زمین را از عدالت لبریز می کنم چنان که از ستم آکنده شده است . امام مهدی (ع)

*خدای تعالی به حضرت داوود وحی فرمود : مرا در روزهای خوشی و آسایش یاد کن تا من دعای تو را در روزهای گرفتاری و سختی اجابت کنم .

* خدای عزوحل می فرماید بهشت را بر سه گروه حرام کردم منت گزار ، بخیل ، سخن چین .

* کسی که چشم خود را از حرام پر کند ، خداوند روز قیامت چشم او را از آتش پر می شازد مگر توبه کند و باز گردد. پیامبر اکرم (ص)

* چهار چیز است که هریک از آنها وارد خانه ای شود آن خانه خراب می شود و به برکت آباد نگردد : خیانت ، دزدی ،شرابخواری ، زنا. پیامبر اکرم (ص)

* چهار چیز روزه و کارهای خیر را فاسد می کند غیبت ،دروغ سخن چینی ، نگاه به نامحرم . پیامبر اکرم (ص)

* هرکس با زن نامحرمی دست دهد به خشم خداوند گرفتار شود . پیامبر اکرم (ص)

* غیبت حسنات را می خورد چنان که آتش هیزم را می خورد . پیامبر اکرم (ص)

* هرکس که عمل زشتی رابشنود وآن ر بر ملا سازد مانند کسی است که آن را انجام داده است . پیامبر اکرم (ص)

*خدای تبارک و تعالی به موسی علیه السلام وحی کرد خیرو خوبی را یاد بگیرد و آن را به کسی که نمی داند یاد بده به درستی که من نورانی می کنم قبر آنکه خیر را یاد دهد و آ«که یاد بگیرد با اینکه در آن مکان وحشت و ترسی برای آنها نباشد .

*خدای بلند مرتبه می فرماید ای فرزند آدم من به هر چیز که فرمان دهم چنان خواهد شد فرمان مرا اطاعت کن تا تو را نیز چنین ردانم که به هر چیز فرمان دهی انجام پذیرد .

*جهاد زن خوب شوهرداري كردن است. فاطمه زهرا(س)

*از راه انديشه و عقل،‌ دنيا و آخرت به دست مي آيد. امام حسن مجتبي (ع)

*چهار چيز است كه اندك آن بسيار است،‌ آتش،‌ دشمني،‌فقر، بيماري. امام محمد باقر(ع)

*آنچه را كه رسيدنت به آن محال است آرزو مكن. امام جعفر صادق(ع)

*اداء امانت و راستگويي،‌ روزي انسان را زياد مي كند. امام موسي بن جعفر(ع)

*ارزنده ترين مرحله خرد خودشناسي است. امام رضا(ع)

*آنکه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست کرده و آنکه راز سختی های خود را آشکار سازد خود را خوار کرده و آنکه زبان را بر خود حاکم کند خود را بی ارزش کرده است . امام علی (ع)

* با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما اشک ریزند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما آیند . امام علی (ع)

* نیکوکار ، از کار نیک بهت و بدکار از کار بد بدتر است . امام علی (ع)

* هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون نادانی نیست ، هیچ ارثی چون ادب ، و هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست . امام علی (ع)

* روزگاری بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند جز سخن چین را و خوششان نیاید جز از بدکار هرزه ، و ناتوان نگردد جز عادل در ان روزگار کمک به نیازمندان خسارت و پیوند با خویشاوندان منت گذاری و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است در آن زمان حکومت با مشورت زنان و فرماندهی خردسالان تدبیر خواجگان اداره می گردد . امام علی (ع)

* ایمان خود را با صدقه دادن و اموالتان را با زکات دادن نگاهدارید و امواج بلا را با دعا از خود برانید .

* دنیا بیش از دو روز نیست پس چه خوب که این دو روز را در راه رضای خدا و برای او گام برداریم .

* رعایت حق کسی که او حقش را محترم نمی شمرد نوعی بردگی است .

* خدا را بسیار یاد کنید زیرا بزرگترین راهکار برای بزرگی در دنیا و آخرت است .

*آنجا که باید سخن درست گفت ، در خاموشی خیری نیست چنانکه در سخن نا آگاهانه نیز خیری نخواهد بود .

* ای مردم ! از خدایی بترسید که اگر سخنی گویید می شنود و اگر پنهان دارید می داند و برای مرگی آماده باشید که اگر از آن فرار کنید شمارا می یابد و اگر بر جای خود بمانید شما را می گیرد و اگر فراموشش کنید شما را از یاد نبرد .

* برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان ، زشت ترین اخلاق مردان است مانند تکبر ترس بخل : هرگاه زنی متکبر باشد بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می گیرد .

*سلامت تن در دوری از حسادت است .

* هرگاه تهیدست شدید با صدقه دادن با خدا تجارت کنید .

* اندیشیدن همانند دیدن نیست زیرا گاهی چشمها دروغ مینمایاند اما آن کس که از عقل نصیحت خواهد به او خیانت نمی کند .

* کسی که در دشمنی زیاده روی کند گناهکار و آن کس که در دشمنی کوتاهی کند ستمکار است و هر کس که بی دلیل دشمنی کند نمی تواند با تقوا باشد !

* نیازمندی که به تو روی آورده فرستاده خداست کسی که از یاری او دریغ کند از خدا دریغ کرده و آن کس که به او بخشش کند به خدا بخشیده است .

* ستودن بیش از آنچه که سزاوار است نوعی چاپلوسی و کمتر از آن درماندگی یا حسادت است .

* سخن در بند توست تا آن را نگفته باشی و چون گفتی تو در بند آنی پس زبانت را نگهدار چنانکه طلا و نقره خود را نگه می داری زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نعمتی را جلب کرد.

* آنچه نمیدانی مگو بلکه همه آنچه را که می دانی نیز مگو زیرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چیزهایی را واجب کرده که از آنها در روز قیامت بر تو حجت آورد .

* جوینده چیزی یا به آن یا به برخی از آن خواهد رسید .

* آگاه باشید که فقر نوعی بلا است و سخت تر از تنگدستی بیماری تن و سخت تر از بیماری تن بیماری قلب است آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تن تقوای دل است .

* سزاوار نیست که بنده خدا به دو خصلت اعتماد کند : تندرستی ، و توانگری زیرا در تندرستی ناگاه او را بیمار بینی و در توانگری ناگاه او را تهیدست .

* هیچ کس شوخی بیجا نکند جز آن که مقداری از عقل خویش را از دست بدهد .

* دو گرسنه هرگز سیر نشوند جوینده علم و جوینده مال .

* نشانه ایمان آن است که راست بگویی آنگاه که تو را زیان رساند و دروغ نگویی که تو را سود رساند و آن که بیش از مقدار عمل سخن نگویی و چون از دیگران سخن گویی از خدا بترسی .

* پاداش مجاهد شهید در راه خدا بزرگ تر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد همانا عفیف پاکدامن فرشته ای از فرشته هاست .

*زينت بي نيازي شكر است. امام محمد تقي (ع)

*خداوند به حضرت عیسی می فرماید ای عیسی بدان که رفیق بد گمراه میکند و دوست بد انسان را به پستی می کشاند پس ببین با چه کسی رفاقت می کنی و برای خود دوستانی با ایمان برگزین.

* خداوند متعال به حضرت داوود (ع) وحی فرمود ای داوود اگر مرا دوست داری محبت دنیا را از دلت بیرون کن زیرا محبت من و محبت دنیا در یک دل جمع نمی شوند .

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

تاریخچه بزرگترین اختراعات جهان

 

 اختراع اتومبیل :

امروزه اتومبیل وسیله ای است که بدون آن زندگی کردن بسیار مشکل می باشد با ازدیاد جمعیت و بزرگتر شدن شهرها و در نتیجه طولانی تر شدن مسافتها بشر احتیاج به وسیله ای داشت که بتواند این مسافتها را راحتر و سریعتر طی کند در سالهای پیش از اختراع اتومبیل ، مهمترین وسیله نقلیه اسب و کالسکه بود و کلیه جنگها و حمل و نقل ها مبنی بر استفاده از اسب بود اما این اسب مشکلات زیادی نیز داشت و مهمترین اشکال آن این بود که است پس از مسافتی خسته می شد و قابلیت حمل تعداد مسافر زیاد را نداشت با اختراع ماشین بخار انسان به این فکر افتاد که از این نیرو برای به حرکت در آوردن وسیله ای چهار چرخه (البته اولین وسیله سه چرخ داشت ) استفاده کند ودر این راستا شخصی فرانسوی به اسم کونیو اولین اتومبیل دنیا را که سه چرخ داشت و با نیروی بخار آب حرکت می کرد ساخت البته سرعت این وسیله کونیو بسیار کم بود و از ساعتی چهار کیلومتر تجاوز نمی کرد و پس ا چند آزمایش دیگر کنار گذاشته شد و امروزه در موزه پاریس قرار دارد پس از کونیو مخترعین دیگری از جمله بوله و دملر ظهور کردند که هرکدام قدمی در تصحیح این وسیله برداشتند ولی اساس و بنیان اصلی موتور اتومبیل را کارل بنز آلمانی گذاشت کارل در سال1896 اولین اتومبیل چهار زمانه را ساخت که پدر بزرگ اتومبیل های امروزی می باشد پس از کارل بنز هنری فورد آمریکایی در تکمیل بنز قدمهای موثری برداشت ولی کشش اتومبیل هنوز با اشکالاتی روبرو بود که شخصی به نام رودلف دیزل موتوری را اختراع کرد که ته نام خود معروف شد و با این موتور مساله کشش و رانش اتومبیل تا حد زیادی مرتفع گردید سپس مخترعین دیگر از جمله کترنیگ اولین کسی بود که روشن کردن اتومبیل با باتری و دلکو را اختراع نمود. به هر صورت بطور مستقیم نمی توان گفت که کدام مخترع به طور کامل اتومبیل را ساخت بلکه هر کدام از مخترعین نامبرده و بسیاری دیگر که فرصت برای نام بردن اسامی آنها نیست در ساخت اتومبیل دخالت داشته اند . یکی از همین مخترعان معروف اوئی رنو می باشد که در همین زمینه دارای چندین اختراع مهم می باشد این اختراعات و ابداعات رفته رفته منجر به صنعت اتومبیل سازی گردی که امروزه بزرگترین صنعت در جهان شناخته شده است . کشور فرانسه با داشتن کارخانه های اتومبیل سازی پژو ، رنو ، سیتروئن و ... و آلمان با داشتن کارخانه های اتومبیل سازی فولکس واگن ، اپل و بنز که یکی از بهترین و معروفترین اتومبیل های جهان می باشد در اروپا رتبه اول را دارد. انگلستان نیز با ساختن اتومبیل جگوار و ولزرویس که گرانترین اتومبیل سلطنتی می باشد به شهرت رسید .

 

* اختراع هواپیما :

شاید هیچ انسانی نباشد که به فکر پرواز نیفتاده باشد این اندیشه از زمانهای قدیم فکر انسان را به خود مشغول داشته است پرواز پرندگان زیبا در آسمان آبی بزرگترین آرزوی بشر از بدو پیدایش تا کنون بوده است و در همین راستا با چنان مشکلات عظیمی روبرو می شد که عمل پرواز را محال و غیر ممکن می پنداشت در افسانه های شاهنامه آمده است که کیکاووس پادشاه ایران علاقه زیادی به پرواز داشت لذا برای عملی شدن این فکر خود تصمیم گرفت چهار عقاب بزرگ و گرسنه را به چهار طرف تخت خود ببندد و در ارتفاعی بالاتر از بسته شدن عقابها چند تکه گوشت گوسفند آویزان کرد و خود بر روی تخت نشست . وقتی که عقابها را رها کردند آنها برای اینکه خود را به گوشتها برسانند با قدرت شروع به پرواز کردند و در نتیجه تخت کیکاووس به پرواز در آمد البته این اندیشه عملی نمی باشد و فقط حاکی از آرزوی پرواز در آن زمان می باشد لیکن اولین کسی که به طور علمی به این مسئله نگریست کسی نبود جز لئوناردو داوینچی ایتالیایی که در اوایل قرن شانزدهم می زیست و اولین طرحهای هواپیمای امروزی و کایت را اجرا نمود البته داوینچی موفق به پرواز نشد ولی طرحهای وی سر آغاز اختراع هواپیما شد .پس از داوینچی مخترعان دیگری از جمله بسینه فرانسوی ونو فرانسوی ، هنس آلمانی و لیلیان تال انگلیسی دست به تکمیل این اختراع زدند و به موفقیتهای بزرگی نیز نایل گشتند . از آنجاییکه در اختراعات دیگر اگر اشکالی پیش می آمد به ندرت موجب کشته شدن مخترع می گردید اختراع هواپیما به کندی پیش می رفت و با یک اشتباه کوچک مخترع با تمام اطلاعات خود با زندگی وداع می کرد . به هر حال تا سال 1896 توسط شانو فرانسوی اولین هواپیمای بدون موتور ساخته شد که دارای محور ثقل و سکان متحرک بود لیکن این وسیله نیز محتاج باد و ارتفاع جهت پرواز بود و این انسان را راضی نمی کرد . اولین کسانی که تصمیم گرفتند موتور و پروانه بر روی این وسیله نصب کنند و خود کنترل آن را بدست بگیرند دو برادر آمریکایی به نام ویلبر رایت و اولیور رایت بودند. آنها پس از سالها آزمایش در سال 1903 موفق به ساخت هواپیمایی شدند که دارای موتوری کوچک بود پس از برادران رایت کوتیس آمریکایی با طراحی چند چرخ زیر هواپیما مشکل فرود را حل کرد و پس از وی مخترعین دیگری در گوشه و کنار دنیا نقصهای دیگر آن را برطرف کردند و. امروزه با ساختن هواپیماهای جت انسان می تواند با سرعتی بیش از 2000 کیلومتر بر ساعت در هوا حرکت کند حداقل سرعت هواپیما 180 کیلومتر بر ساعت می باشد و اگر کمتر از آین سرعت حرکت کند سقوط می کند به هر حال انسان به آرزوی دیرینه خود رسید البته این آرزوها نقطه پایانی ندارد و همانطور که پس از پرواز به آسمان مساله فضا و کرات دیگر پیش آمد.

 

اختراع هلیکوپتر:

فکر هلیکوپتر یا جعبه بالدار از قرن شانزدهم پیدا شد به گفته دیگر لئوناردو داوینچی نخستین انسانی بود که طرح وسیله ای برای پرواز را روی کاغذ پیاده کرد . ولی هلیکوپتر به صورت فعلی منتهی در شکل اولیه اس در سال 1907 متولد شد . ولفگانگ بوهمرر محقق مسائل پرواز نوشته است : افتخار اختراع اولین هلیکوپتر نصیب فرانسوی ها شد پل کورنو فرانسوی نخستین کسی بود که اولین هلیکوپتر را ساخت و اولین پرواز تاریخی را با آن انجام داد . این هلیکوپتر اولیه که دو ملخ داشت و به موتور آنتورنت با 24 اسب قوه مجهز بود فقط 30 سانتیمتر از زمین بلند شد بعد دوباره افتاد اما همین 30 سانتیمتر نیز کلی موفقیت بود . متاسفانه کورنو به علت آنکه از لحاظ مالی در مضیقه بود طرحش را پیگیری نکرد و برای تکمیل و بالا بردن قدرت اوج گیری هلیکوپترش اقدامی به عمل نیاورد . سال 1907 را باید سال هلیکوپتر تلقی نمود چون که درست در همین سال ، فرانسوی دیگری موسوم به لویی برژه یک هلیکوپتر چهار چرخ و دو ملخه ساخت منتهی چون در اثنای آزمایش هلیکوپترش سقوط کرد از ادامه فعالیت منصرف شد . با این حساب کورنو و برژه را باید پدر هلیکوپتر های امروزی شناخت . گو اینکه در سالهای بعد نیز عده زیادی برای ساختن وسیله ای که بتواند با کمک بالهای دوار پرواز کند کوشش کردند ولی موفقیت دلخواه در سال 1932 بدست آمد این موفقیت را خوآن دولاچی یروا اسپانیایی کسب کرد .

 

* اختراع رادیو :

رادیو توسط فیزیکدان و مخترع ایتالیایی گوگلیلمو مارکنی ساخته شد وی در دانشگاه بولونیا کسب دانش کرد و بر اثر تحقیق در آثار هنریش، هرتز توانست امواج هرتز را در ایجاد رابطه از دور بکار برد وی دستگاهی ساخت که نخست علاماتی را بوسیله امواج از یکسو به سوی دیگر خانه خود فرستاد و سپس این آزمایش را بین خانه و باغ انجام داد و بعدها در فاصله های دورتر، اختراع مارکنی پایه دستگاه بی سیم و رادیو قرارگرفت.

 

* اختراع تلگراف و تلفن :

در زمانهای قدیم که تلگراف و تلفن هنوز اختراع نشده بود بشر جهت ارتباط از وسایل گوناگونی استفاده می کرد مثلا سرخپوستان آمریکا از دود جهت فرستادن پیام استفاده می کردند و یا در بعضی از قبایل بدوی آفریقا با صدای طبل و در قبایل حوزه رود آمازون با استفاده از صدای سوت یا تقلید صدای حیوانات با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند در کشور ما ایران نیز بیشتر از کبوترهای نامه بر استفاده می شد که وسیله ارتباطی بسیار سریع و مطمئنی بود با ورود الکتریسیته به زندگی بشر دانشمندان زیادی سعی در استفاده از آن جهت ارتباط کردند با اینکه در سال 1832 شخصی به نام ساموئل مورس به فکر افتاد که حروف الفبا را به صورت کدهای خط و نقطه یا جریانهای بلند و کوتاه که نمایندگان همان حروف الفبا هستند بفرستد این روش رفته رفته تکمیل تر گردید تا اینکه علامات به طور خودکار چاپ می شدند پس از اختراع تلگراف شخصی به نام الکساندر گراهام بل با ساختن تلفن بزرگترین خدمت را به ارتباطات جوامع بشری نمود .

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]

زندگینامه مخترعین و مکتشفین برجسته جهان

 آلبرت اینشتین (پدر فیزیک معاصر) :

اگر چه اینشتین در اولم به دنیا آمد وقتی که یک سال از عمر او می گذشت والدینش به مونیخ نقل مکان کردند چون مادرش نوازنده پیانو بود اینشتین هم در کودکی علاقه زیادی به پیانو پیدا کرد و این علاقه به حدی بود که حتی به خاطر پیانو صرف شام و ناهار را فراموش می کرد . اینشتین در همان دوران طفولیت علاقه شدید به دانش پیدا کرد به طوری که وقتی پدرش به او ساعتی که در آن قطب نما نصت شده بود داد ، اینشتین ساعت را از یاد برد و از پدرش سئوالات زیادی درباره قطب نما پرسید . اینشتین در ریاضیات استعداد زیادی از خود نشان داد ، ولی در سایر دروس متوسط و در زبان ضعیف بود وقتی که از عمر او 16 سال می گذشت خانواده اینشتین به ایتالیا نقل مکان نمودند و از آنجا به سوییس رفتند در سوییس اینشتین در کنکور شرکت کرد تا در دانشگاه زوریخ مشغول تحصیل گردد ولی رفوزه شد . سال بعد مجددا امتحان داد و قبول شد به سال 1900 تحصیلات خود را به پایان رساند و یک شهروند سوییسی شد او میخواست معلم شود ولی موفق نگردید و در اداره ثبت اختراعات سوییس به صورت یک منشی ساده مشغول کار گردید در همین ایام او با یک زن یوگسلاوی موسوم به ملیوا مارچ ازدواج کرد و از او دارای دو پسر شد ولی طولی نکشید که آنها از هم جدا شدند و اینشتین با یکی از خویشان خود مجددا ازدواج کرد به سال 1921 اینشتین جایزه نوبل گرفت و این به خاطر آن بود که درمساله ای ثابت کرده بود روی فلزاتی چون پتاسیم ، تنگستون و غیره وقتی که نور بر آنها می تابد از خود الکترون پفش می کند او این الکترون ها را فوتو الکترون خواند و اثرات آنها را اثر فو تو الکتریک معرفی کرد . یک رساله دیگر او مرتوط به تئوری نسبیت بود که گفته می شود به قدری فهم و درک مطالب آن دشوار است که فقط 12 نفر توانسته اند آن را درک کنند همچنین رساله ای درباره ماده و ارژی نوشت . بر طبق این تئوری چنانچه یک توده ماده تبدیل به انرژی شود آنچنان انرژی بدست خواهد آمد که با هفت میلیون تن دینامیت منفجر شده برابر خواهد بود نتیجه این تئوری بمب اتم بود . به سال 1911 رساله نظریه کلی در باره نسبیت را به چاپ رساند و توضیح داد قوه جاذبه چگونه کار می کند وقتی که هیتلر افسار حکومت آلمان را بدست گرفت اینشتین چون یهودی بود از آلمان به امریکا مهاجرت و در دانشگاه پرینستون در خواب در گذشت.

 

* مادام کوری (کاشف رادیوم ) :

مادام مری کوری در ورشو به دنیا آمد نام دوشیزهگی او عبارت بود از مری اسکلودوسکا ولی پس از ازدواج با پی یر کوری نامش تبدیل به مادام کوری شد . والدین مادام کوری معلم تودند لذا مادام کوری از همان دوران کودکی علاقمند به تحصیل علم گردید او در 16 سالگی تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و به علت اینکه شاگرد ممتازی بود مدال طلا گرفت . سپس به سال 1891 مری برای ادامه تحصیلات خود رهسپار پاریس شده در دانشگاه مشغول تحصیل گردید . او در امتحانات مربوطه به علوم حائز رتبه اول شد در همینجا بود که او با پی یر کوری آشنا شد دیری نگذشت که آنها با هم ازدواج کردند مادام کوری در آغاز با پروفسور بکرل کاشف داریو اکتیویته به همکاری پرداخت . بکرل قطعاتی از اورانیوم را در کشو میز خود گذاشته بود یک روز مری این قطعات را بیرون آورد تا از آنها برای وزن کردن صفحات فوتو استفاده کند وقتی که صفحات فوتوی مزبور ظاهر شد مادام کوری خطوط عجیب و در هم بر همی روی صفحات مزبور یافت این موضوع او را به این فکر انداخت که مبادا پرتو هایی از اورانیوم خارج شده و روی این صفحات اثر گذاشته باشد! برای اینکه این راز را حل کند مری از همکاری با بکرل استعفاء داده و خود تنهایی به تحقیقات ادامه داد یک شت مری و شوهرش نقشه اروپا را بررسی میکردند که نا گاه متوه شدند در کشور کوچک بوهمی بمقدار فراوان سنگ اورانیوم وجود دارد آنها از دولت بوهمی در خواست کردند به اندازه ده هزار کیلوگرم از این سنگ به آنها هدیه کند دولت بوهمی قبول کرد و کوری ها شروع به آزمایش روی این سنگها نمودند . زن و شوهر ماهها برای استخراج رادیوم از این سنگها زحمت کشیدند با سرانجام در یکی از شبهای ماه نوامبر 1893 ماده ای که از سنگها در لوله آزمایش تحصیل شده بود را کنار گذاشتند پس از کمی استراحت آنها در آزمایشگاه خود را باز کز کردند و در اطاق تاریک متوجه نور آبی عجیبی که از لوله آزمایش بیرون می آمد شدند مری با دیدن این نور به قدری خوشحال شد که پوست نمی گنجید او یک شمع روشن کرد . نور شمع نور آبی را محو کرد آنها این عنصر جدید را رادیوم خواندند برای این کار به پروفسور بکرل مادام کوری و پی یر کوری جایزه نوبل فیزیک سال 1904 اعطاء شد . به سال 1911 مری کوری جایزه نوبل دیگری به خاطر جدا کردن رادیوم و پولونیوم و بررسی خواص شیمیایی این دو عنصر داده شد . دختر مادام کوری یعنی ایرن کوری هم که به سال 1926 به فردریک ژولیو ازدواج کرده بود جایزه شیمی سال 1935 را برد این جایزه به دلیل کشف یک ماده ترکیبی رادیواکتیو مصنوعی بود . مادام کوری به علت اینکه خود را خیلی زیاد در معرض اشعه رادیواکتیو قرار داده بود روز چهارم ژوییه 1934 به علت ابتلاء به سرطان خون در گذشت .

 

* الکساندر فلمینگ (کاشف پنی سیلین ) :

الکساندر فلمینگ نخستین میکرب شناس بود که پنی سیلین را به سال 1921 کشف کرد و باعث شد میلیونها بیمار مبتلا به امراض عفونی با آنتی بیوتیک ها درمان شوند این میکرب شناس اسکاتلندی پس از اخذ لیسانس در سال 1900 از آموزشگاه طبی سنت مری در لندن شروع به تحقیق در باره موادی که ضد باکتری اند کرد وقتی که فلمینگ به سال 1928 روی مواد ضد باکتری مشغول تحقیق بود او ماده عجیبی را که امروز پنی سیلین خوانده می شود در کپکی که مانع رشد باکتری شده بود یافت داستان کشف پنی سیلین بسیار جالب توجه است . فلمینگ برای انجام آزمایشهای ضد باکتری خود از یک بشقاب استفاده می کرد یک روز او متوجه شد که لکه های عجیبی از قارچ روی ظرف آبدار خانه نشسته و حاوی مقداری چرک از جراحت های عفونی است همچنین متوجه شد هر کجا که قارچ رشد کرده باکتری کشته شده احتمالا قارچ در اثر ورود یک میکرب از پنجره روی ظرف آبدار خانه نشسته بود در طی چند روز بعد فلمینگ حواس خود را روی رشد عجیب فوق قارچ متمرکز کرد او کشف کرد که چیزی که بوجود آمده همان پنی سیلین است این یک قارچ نادری بود در خانواده کپکها . حادثه عجیب کشتی میکرب به صورت تجربی بوسیله فلمینگ تکرار شد اول او یک نوع پنی سیلیوم را بوجود آورد . سپس مایع این قارچ را گرفت و اثرات آن را روی باکتری امتحان کرد این آزمایش روی چندین نوع میکرب انجام گرفت او از این آزمایشها نتیجه گرفت که قارچ اثر کشنده ای روی بیماریهای ناشی از میکرب دارد این یک کشف بسیار مهم بود زیرا مایع به صورت یک ماده بسیار قوی برای جلوگیری از رشد باکتری در آمد چون مایع فوق از قارچ پنی سیلیوم بدست آمده بود این دارو پنی سیلین خوانده شد . فلمینگ تجربیات زیادی روی پنی سیلین نمود او دریافت که حتی محلول این ماده از رشد میکرب ها جلوگیری میکند همچنین او کشف کرد پنی سیلین ماده عجیبی است که در موقع به مرحله آزمایش گذاشتن ممکن است تبدیل به یک ماده دیگر که در از بین بردن میکرب اثر ندارد بشود نقائصی که در پنی سیلین وجود داشت ، دو دانشمند دیگر به نام هووارد فلوری و ارنست چن به سال 1938 برطرف کردند روشی که آنها برای رسیدن به این منظور اتخاذ کردند از نظر علمی خشک کردن در حال انجماد خوانده شده . در اثنای جنگ جهانی دوم یعنی به سال 1941 پنی سیلین در مورد شش بیماری با موفقیت به کار برده شد و اثرات معجزه آسای آن آشکار گردید در نتیجه بزودی استفاده از پنی سیلین برای درمان بعضی از بیماریهای عفونی عمومیت پیدا کرد . پنی سیلین را می توان برای درمان دیفتری ذات الریه جراحت های شدید امراض زهروی مورد استفاده قرار داد ولی این دارو در عین حال که بسیار مفید است ممکن است گاهی در مورد بعضی بیماران که به آن حساسیت دارند خطرناک شود لذا پنی سیلین را هرگز نباید بدون تجویز دکتر خود سرانه مصرف کرد فلمینگ به خاطر کشف این دارو به سال 1945 جایزه نوبل گرفت ، فلوری و چن هم با او در این جایزه شریک بودند . فلمینگ در 11 مارس 1955 در لندن فوت کرد .

 

* آلفرد برنهارد نوبل ( مخترع دینامیک) :

جایزه نوبل یکی از معروفترین جوائز جهان است که هر سال به افرادی که خدمت برجسته ای به دنیای علم یعنی فیزیک شیمی ادبیات ، طب و صلح نموده اند داده میشود . جایزه ششم از طرف بانک ملی سوئد برای اقتصاد سال 1968 برقرار گردید و برای بار اول در سال 1969 داده شد برای هر رشته یک جایزه داده می شود چنانچه برنده بیش از یک نفر باشد جایزه بین برندگان تقسیم می گردد این جایزه را آلفرد برنهارد نوبل بنیان گذار علم خرابکاری برقرار نمود و علتش هم به خاطر آن بود که او میخواست گناه اختراع دینامیت و سایر مواد منفجره را جبران کند . آلفرد نوبل با اختراع دینامیت یک ثروت افسانه ای به چنگ آورد و(داخل پرانتز عرض کنم که وبلاگ ما شما را به تقوای الهی دعوت می نماید کمی در این مورد فکرکنید مطمئنا به نتایج قابل قبولی خواهید رسید)به سال 1898 در گذشت مبلغ کلانی یعنی در حدود نه میلیون دلار از خود باقی گذاشت تا از سود آن جوایزی به کسانی که به تمدن خدمت کرده اند داده شود نوبل تاهل اختیار نکرد و تمام میراث خود را به بانک سپرد با سالیانه جوایز فوق را به دانشمندان برجسته جهان بپردازد .جوایز فوق که از سال 1901 مرتب پرداخت شده شامل یک مدال طلا گواهینامه و یک مبلغ کلان پول است . نوبل به سال 1833 در استکهلم به دنیا آمد تمام تحصیلات او و برادرانش یعنی لودویک و روبر در خانه انجام گرفت خانواده نوبل در سال 1845 استکهلم را ترک کردند و به پترزبورگ رفتند نوبل در 16 سالگی یک شیمی دان تمام عیار از کار درآمد و به زبانهای انگلیسی و آلمانی و روسی و سوئی مسلط شد او به سال 1850 روسیه را ترک کرد با در پاریس در رشته شیمی به تحصیلات خود ادامه بدهد سپس مدت چهار سال در ایالات متحده آمریکا تحت نظر جان اریکسون بکار پرداخت و وقتی که مجددا به روسیه بازگشت در کارگاه پدرش مشغول کار گردید و مشغول آزمایش روی مواد منفجره شد و سرانجام دینامیت را اختراع کرد . البته قبل از اینکه دینامیت اختراع شود او ماده منفجره ای به نام نیترو گلیسیرین را اختراع کرده بود چون این ماده در کارگاهی که در هولیبرگ بوجود آورده بود منفجر و باعث مرگ چهار نفر از جمله یکی از برادرانش شده بود او تصمیم گرفت این ماده منفجره را در پوششی مستور کند با به کارگیری آن آسان شود نتیجه ای تلاش دینامیت بود که در کارهای مربوط به راه سازی و هم امور نظامی مصرف زیاد داشت و سودی کلان به مخترعش رساند. برای تجلیل از نوبل یک صدو دومین عنصر را نوبلیوم خوانده اند .

 

* اسحق نیوتن (قوه جاذبه زمین را کشف کرد) :

به سال 1665 مرد جوانی به دهکده وولزتورپ که مسقط الراس بود برای گذراندن تعطیلات بازگشت یک روز در نزدیکی درخت سیب به استراحت می پرداخت که ناگهان سیبی به زمین افتاد افتادن سیب او را به فکر انداخت و از خود پرسید چرا سیب به طرف چپ و راست و یا به طرف بالا نیفتاد؟ اصلا چرا هرچه می افتد بر روی زمین می افتد ؟ پس از تفکر طولانی او چنین نتیجه گرفت که می بایست قوه ای در درون زمین نهفته باشد که اشیاء بر زمین می افتند . همچنین او کشف کرد که کلیه اشیاء از گلبرگ گرفته تا بزرگترین ستارگان بوسیله نیرویی به هم جذب می شوند . آیا میدانید این جوان که بود ؟ او اسحق نیوتن بزرگترین فیزیکدان زمان خود بود که اکنون در 25 سالگی به بزرگترین اکتشاف خود دست می یافت . بر پایه و اساس سقوط سیب نیوتن قانون جاذبه عمومی را طرح ریزی کرد بر طبق این قانون تمام اجسام و به خصوص اختران فلکی یکدیگر را به نسبت معکوس مجذور فاصله و به نسبت مستقیم جرمشان جذب می کنند . دوران کودکی نیوتن بسیار جالب بود . وقتی که 12 سال از سنش می گذشت او را به مدرسه فرستادند در مدرسه اگر چه در رسم و اختراعات مکانیکی از خود استعداد فوق العاده نشان داد به طور کلی در سایر دروس عقب بود . عموی او در 19 سالگی او را به کالج ترینتی فرستاد . به سال 1665 از آنجا فارغ التحصیل شد و در آنجا زیر دست پروفسور ایزاک بارو به تحصیل ریاضیات پرداخت هنوز عمرش از 27 سال تجاوز نکرده بود که در اثر ابراز استعداد فوق العاده در ریاضیات در ترینتی کالج به عنوان استاد ریاضیات مشغول گردید . در سال 1672 نیوتن به خاطر ابراز لیاقت فوق العاده در ریاضیات به عنوان عضو انجمن پادشاهی انتخاب شد . این فیزیکدان مشهور بسیاری از اسرار طبیعت را حل کرد او نشان داد اشعه خورشید که به نظر سفید می رسد در واقع مرکب از 7 رنگ بنفش آبی لاجوردی سبز زرد پرتقالی و قرمز است و این رنگها را می توان به کمک منشور از هم جدا کرد و وقتی که این هفت رنگ مخلوط شدند تولید رنگ سفید می نمایند . برای اثبات نظریه خود با به گردش در آوردن دیسک نیوتن هفت رنگ مخلوط را تبدیل به رنگ سفید کرد . نیوتن سه قانون حرکت را که هنوز به دانشجویان فیزیک آموخته می شود یاد داد . همچنین او روش ریاضی معروف به حساب جامعه و فاضله را ابداع کرد و در واقع نیوتن ابعاد جدیدی به ریاضیات و فیزیک داد . نیوتن کشفیات خود را در دو کتاب تشریح کرد . گفته می شود کتاب اولی که منتشر ساخت به حدی فهمش دشوار است که فقط یک عده معدود قادرند مطالب آن را درک کنند قصه های زیاد درباره نیوتن نقل گردیده است اتفاق زیر در هنگامی که او استاد در کالج ترینتی بود رخ داد . در آن موقع 51 مال از عمر او می گذشت و مشغول نوشتن یک کتاب بود یک روز صبح هنگامی که وی به طرف عبادتگاه می رفت تا به عبادت بپردازد در غیابش یک موش در اطاق کارش ظاهر شد و اوراقی را که روی میز بود درهم و برهم کرد . سگ نیوتن موسوم به دیاموند برای اینکه جلو خرابکاری موش را بگیرد به طرفش جست در طی دعوایی که در گرفت شمعی که در کنار اوراق اولش بود افتاد و تمام اوراق گرانبها را سوزانید وقتی نیوتن مراجعت کرد و دید چه بلایی سر نوشته هایش آمده با خونسردی رو به سگی نمود و گفت : اوه دیا موند هیچ میدانی به چه خرابکاری دست زده ای گفته می شود این واقعه به حدی اثر بد روی نیوتن گذاشت که تا مدتی طولانی سلامتی اش مختل گردید . در سال 1689 نیوتن به عضویت پارلمان انتخاب و به ریاست انجمن پادشاهی برگزیده و مادام العمر هم چنان رییس این انجمن بود . به سال 1705 ملکه (آن) در طی مراسم خاصی که در کمبریج برگزار شد به او لقب (سییر) داد . نیوتن به حدی غرق در تحقیقات علمی خود بود که فرصت نکرد ازدواج کند . تواضع او به حدی بود که در اواخر عمر اظهار داشت که من خود را به صورت کسی می بینم که توانسته در کنار اقیانوس دانش فقط چند سنگریزه را جمع کند . نیوتن به سال 1727 یعنی در 85 سالگی در اوج افتخار درگذشت .

 

* توماس آلوا ادیسون (مخترع لامپ برق، گرامافون و پروژکتور سینما):

به سال 1889 یک نمایشگاه بزرگ بین المللی در پاریس برگزار شد که یک قسمت آن اختصاص داشت به اختراعات و اکتشافات بزرگترین مخترع جهان یعنی توماس آلوا ادیسون . از ادیسون به پاریس دعوت به عمل آمد و در مهمانی که به نامش داده شد یکی از گویندگان اظهار داشت ادیسون به حدی به اختراعات و اکتشافات گوناگونی دست زده است که می توان گفت دیگر تقریبا چیزی باقی نمانده که کشف و اختراع شود گویند در طی زندگی خود 2500 اختراع به نام او ثبت شد در طول تاریخ اختراعات دیده نشده اینهمه اختراع به یک نفر نسبت داده شود و. توماس الوا ادیسون در میلان به دنیا آمد و البته این غیر از میلان ایتالیا و در ایالات متحده آمریکا است . او پسر مردی بود که دست به انواع و اقسام مشاغل زد و در هیچکدام توفیق نیافت . وقتی که ادیسون پسری بیش نبود ضعیف الجثه و نحیف بود و از ویژگیهای او آن بود که دایم سوال می کرد این سوال کردن دایمی او معلمش را به ستوه در آورد به طوری که پس از فقط سه تحصیل او را به عنوان یک بچه کودن و غیر معمول از مدرسه اخراج کردند و مادرش که خود آموزگار بود تعلیم و تربیت او را به عهده گرفت . در ده سالگی ادیسون در زید زمین خانه خود آزمایشگاهی ساخت و برای تهیه وسایل ازمایش به فروش روزنامه و شیرینی در قطارهای که بین دتروپت و بورت هومرن رفت و امد می کردن مشغول شد او تا یک سال به این کار ادامه داد . در اویل سال 1861 جنگ داخلی آمریکا شروع شد و مردم مشتاق بودند اخبار جنگ را بشنوند ادیسون از فرصت استفاده کرد و مشغول چاپ روزنامه مخصوص به خود شد او با فقط 12 دلار یک ماشین چاپ دستی خرید و مقداری کاغذ هم تهیه کرد و با همین وسایل ساده شروع به چاپ روزنامه نمود . این روزنامه در حدود 400 نسخه به چاپ رسید و قستم اعظم ان را هم کارکنان راه آهن می خریدند در همین ایام هم او یک ازمایشگاه کوچک در قطار برقرار کرد و در اوقات فراغت موقع رفت و آمد با قطار در این ازمایشگاه به آزمایش دست می زد . یک روز برای ادیسون حادثه ای رخ داد که باعث شد او در طول عمر از قوه شنوایی محروم گردد و ان حادثه این بود که یک روز که از قطار پایین آمد تا روزنامه بفروشد توجه نکرد که قطار به راه افتاده به دنبال قطار دوید با به ان برسد ولی نتوانست در این موقع مامور قطار سعی کرد او را توی قطار بکشد ولی چون در دست ادیسون روزنامه بود نتوانست این کار را بکند ناچار گوشش را گرفت و او را بالا کشید چند روز بعد از این حادثه ادیسون متوجه شد شنواییش کاهش یافته این ناشنوایی روی به افزایش گذاشت و ادیسون در اواخر عمر کاملا کر شد ولی او از این حادثه ناراحت نبود زیرا می گفت ناشنوایی به او کمک کرد حواسش را بهتر متمرکز کند و زودتر مساله ای را حل کند . او به سال 1887 گرامافون و یا فونو گراف را اختراع کرد و به سال 1889 دوربین عکاسی تصاویر متحرک را به وجود آورد . .

 

* گالیله ( در برج پیزا به کاری دست زد که همه را متحیّر کرد ) :

قصه گالیله و برج پیزا در تاریخ دانش معروف است وقتی که گالیله 23 ساله بود به عنوان استاد در دانشگاه پیزا کار می کرد او در یک کتاب مذهبی خوانده بود چنانچه دو شئ که دارای اوزان مختلف باشند از یک جای بلند با هم به طرف زمین انداخته شوند شئ ای که سنگین تر است اول به زمین می رسد در واقع این اظهار را ارسطو برای نخستین بار کرده بود و بعد در کتابهای مذهبی مسیحی منعکس گردیده بود . گالیله نخستین مردی بود که ثابت کرد در اینجا ارسطو مرتکب اشتباه شده است برای اثبات این موضوع او برج پیزا را که 180 فوت ارتفاع دارد انتخاب کرد او در روزی که برای اثبات این موضوع خود را آماده کرد به بالای برج پیزا رفت و از طبقه هفتم آن دو گوی فلزی که یکی وزنش 100 پوند بود و دیگری یک پوند بود با خود بالا برد هزاران نفر نگاهشان به او دوخته بودند با ببینند آیا واقعاً ادعای گالیله درست است در بین تماشاچیان چند تن از دانشجویان و استادان دانشگاه هم حضور داشتند . گالیله دو گوی را از کنار سقف برج به طرف پایین انداخت برخی از افراد که تماشا می کردند با کنجکاوی به ین عمل او می نگرستند ولی یک عده زیاد از مردم خرافاتی به هم نجوی می کردند که آزمایش این مرد دیوانه صد در صد با شکست رو به رو خواهد شد وقتی که دو گوی با هم به زمین افتادند همه متحیر در جای خود میخکوب شدند ! قبل از این تجربه سالها پیش زمانی که فقط 17 سال از سنش می گذشت یک روز عصر گالیله برای عبادت به کلیسا رفت هوا تاریک شده بود و مردی شمعهای چهل چراغ کلیسا را که با زنجیر وصل شده بود روشن می کرد گالیله جوان متوجه شد که جنبیدن چهل چراغ در هر زمان یکسان و برابر است در آن زمان ساعت وجود نداشت و گالیله از روی ضربان نبض خود حساب کرد و دید زمانی که برای هر نوسان لازم است همیشه برابر است بزودی او بر همین پایه و اساس ابزاری به نام نبض سنج اختراع کرد . بعد از او پسرش وین سنجر یک ساعت دیواری براساس فرضیه فوق ساخت امروزه ساعت پاندول دار براساس همین فرضیه ساخته می شود گالیله نخستین تلسکوپ را هم اختراع کرد او در یکی از کتابهای خود درباره تلسکوپ مطالبی به رشته تحریر در آورد که وقتی که امیر نشین ونیز از آن خبر دار شد گالیله را به نزد خود خواند درباریان از دیدن تلسکوپ گالیله غرق شگفتی شدند زیرا یه تنها می توانستند به کمک آن کشتی هایی که روی آب شناور بودند خیلی نزدیک و ده برابر بزرگتر از اندازه خودش ببینند بلکه بعدا هم با همین تلسکوپ کوچک گالیله موفق شد اقمار مشتری را ببیند همچنین این گالیله بود که برای اول ثابت کرد راه شیری کهکشانی است مرکب از میلیونها ستاره . گالیله عقاید کوپرنیک را به اثبات رساند کوپرنیک گفته بود خورشید و نه کره زمین در مرکز جهان قرار دارد همچنین گالیله اظهار داشت که کره زمین مرکز جهان نیست بلکه مانند سایر کرات در اطراف خورشید گردش می کند . موقعی که او برای بار اول ثابت کرد خورشید مرکز جهان نیست زمین در اطراف آن می چرخد ، اولیای کلیسا او را به دادگاه احضار و به او اخطار کردند از این گونه تبلیغات باید دست بردارد. بعد از این جریان گالیله کتاب معروف خود (ودبالوگهای مربوط به دو سیستم اصلی جهان ) را چاپ کرد . او در این کتاب افکار خود را آزدانه اظهار داشت از نظر کلیسا این عاید کفر آمیز بود لذا باز گالیله را در 70 سالگی به دادگاه شاندند واو را وادار کردند از ادعای خود مبنی بر اینکه زمین دور خورشید می چرخد دست بردارد گالیله آنچه را که گفته بود انکار کرد ولی میگویند در ضمن نگاهش را به زمین دوخت و گفت: این کره زمین است که دور خورشید می چرخد . برای این گفته گالیله را مدتی به زندان افکندند . به سال 1637 گالیله نابینا شد و در ژانویه 1647 درگذشت.

 

* الکساندر گراهام بل (مخترع تلفن) :

تلفن هدیه دانش به بشر است و این هدیه به حدی با ارزش است که ما اکنون قادریم از هزارها فرسخ با دوستان و خویشان خود تماس بگیری و با آنها صحبت کنیم . روز دوم ژوئن 1875 الکساندر گراهام بل با معاون خود توماس واتسون در آزمایشگاهش کار میکرد . آنها با ارسال علائم تلگراف روی یک سیم در آن واحد به تجاربی پرداخته بودند در طی این تجارب بل علاقمند شد روی یک سیم صدای خود را منتقل کند یک روز بل روی گیرنده تلگراف در یک اطاق کار میکرد در حالیکه واتسون در اطاق دیگر مشغول کار بود بل سعی می کرد از گیرنده صداها را بشنود وقتی که ارتعاشات سیمها متوقف گردید واتسون با انگشتان خود صداهایی تولید کرد بل این صداها را شنید و بسیار شاد شد او به طرف اتاق واتسون دوید و گفت صدای انگشتان ترا شنیدم .(وبلاگ ما شما را به تقوای الهی دعوت می نماید و از شما می خواهد که تنها خدا را بپرستید و تنها از او یاری بطلبید و هر کاری که می کنید برای رضای او باشد نه چیز یا شخص دیگری ) نخستین کلماتی که گراهام بل در تلفن گفت این بود واتسون بیا اینجا کارت ارم پس از اصلاحات زیاد بل توانست اختراع تلفن خود را به ثبت برساند . بل در سوم مارس 1847 در اسکاتلند به دنیا آمد و نوستون آمریکا پرورش یافت در 25 سالگی او مدرسه ای برای افراد کر و لال تاسیس کرد و در اوقات فراغت مشغول ساختن ابزار و آلاتی که ممکن بود به درد ناشنوایان بخورد شد اگرچه او نتوانست ابزارهای مزبور را تکمیل کند ولی بر پایه تجاربی که برای ساختن ابزارهای مزبور نموده بود توانست تلفن را اختراع کند . او در دهم ژوئن 1875 توانست تلفن را اختراع کند . در ماه اوت سال 1877 او ازدواج کرد . بل مرد بسیار متواضع و بی ادعایی بود با اینکه موفقیت بزرگی نصیبش شده بود او خود را گم نکرد وقتی که به سال 1922 در 75 سالگی درگذشت تمام تلفن های آمریکا یک دقیقه به احترام او سکوت کردند .

[ برچسب:,

] [ ] [ گروه p.t.n ]

[ ]